Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Virksomhedspraktik

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Virksomhedspraktik

Indlægaf Carina » tors jan 17, 2019 7:27 am

Mit barns far ender som hjemløs misbruger, så jeg må skifte studiested og eliminere halvanden times rejsetid, min 3 årige var dybt ulykkelig. Desværre vedtages fremdriftsreformen i dette år, der sker nogle fejl i skiftet (administrativt), så jeg fældes af fremdriftsreformen. Dette kan ikke ankes, jeg har haft kontakt til alt fra ministre, lokalpolitikere, dekanen, studienævn, studiekontakt, vejledere - jeg kan skifte studiested, men uden mere su og et barn i hjemmet, ender jeg så på kontanthjælp.

Jeg finder et job umiddelbart efter. Virksomheden udbetaler hverken løn til tiden, man får ikke den aftalte provision og jeg magler i skrivende stund stadig feriepengeindbetalinger. Dette er uacceptabelt, jeg skal selvfølgeligt vide at jeg får min løn, så jeg opsiger inden prøveperiodens udløb. Jobcentret arbejder stadig med den pågældende virksomhed, forøvrigt.

Så finder jeg mig et nyt job. Endnu en virksomhed jobcenter samarbejder med. Dette er en nystartet virksomhed, som ikke lige har fået klaret sin markedsafsøgning korrekt og må sande, at deres koncept simpelthen ikke tiltaler det danske marked. Min stilling opsiges og jeg ender på kontanthjælp. Virksomheden har fået løntilskud i perioden.

Jeg bliver sendt ud og få lavet en RKV. Med denne kan jeg, med et 5 ugers skoleforløb, komme i voksenlærlingeordningen. Men jeg har ikke mere su, så det er så jobcentret der skal godkende. Det har jeg ventet på i halvanden måned.

I går fik jeg afslag. Jeg skal sendes i 4 ugers ubetalt virksomhedspraktik. Først kaldte sagsbehandler det for jobafklaring, men da hun fandt ud af at jeg godt vidste det var til sygedagpengemodtagere og andre med komplekse problemstillinger, nægtede hun totalt at hun havde brugt det ord. Nu hedder det så virksomhedspraktik.

Men jeg har ikke problemer med at stå op om morgenen, møde på arbejde, udføre mine pligter til fulde. Adspurgte, hvad hun tror jeg vil have ud af det, oplyses der at det er "bare sådan vi gør det her i kommunen".

Så nu skal jeg være gratis slave i en af hendes erhvervskontakter, ikke fordi der er en rationel eller logisk argumentation, men simpelthen "fordi hun siger det".

Jeg er på herrens mark her. Jeg har ikke råd til madpakke, jeg spiser to gange om dagen, for der skal være råd til mit barns mad, tøj, skoleting, fritidsinteresser, fødselsdage, fælles arrangementer, skoleture. Jeg har ikke en bil, jeg har min cykel. Men jeg har heller ikke råd til et periodekort, til gengæld kunne sagsbehandler oplyse mig, at jeg kunne sendes 50 km væk. Jeg aner ikke hvordan jeg skal cykle 50 km om dagen, med to måltider mad i maven, samtidigt med jeg skal have mit liv og barns liv til at fungere? Har jeg ingen rettigheder her? Skal jeg - helt alvorligt - aflevere 37 timer gratis til en virksomhed, mens jeg selv ikke har råd til mad mens jeg arbejder?

Hun vil ikke sende afslaget på skrift. Det kommer når hun har tid "For jeg har faktisk et arbejde". Jeg har et møde med hende i dag kl 14, men har brig for noget viden om mine rettigheder. Er der nogen derude som kan hjælpe?

På forhånd tak
Carina
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors jan 17, 2019 7:14 am

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster

cron