Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Søger hjælp til førtidspension.

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Søger hjælp til førtidspension.

Indlægaf Svndxr » søn mar 15, 2020 5:30 pm

Hejsa.

Jeg vil prøve og gøre dette så kort som muligt. Jeg håber jeg skriver det rigtige sted, fordi jeg ved fandme ikke hvor jeg ellers skulle spørge.

Jeg er 24 år gammel og jeg kommer egentlig fra en god familie og en god barndom. Da jeg ramte teenage årene begyndte jeg virkelig at få krudt i røven. Dengang vidste jeg intet om ADHD eller om jeg havde det. Jeg kunne aldrig sidde stille og jeg var altid bare SÅ flyvende! Jeg behøver nok ikk at skrive om hvordan adhd er, da i nok ved det. Lidt efter begyndte jeg at få slemme tics i nakken og med munden. Stadig i dag kan jeg ikke holde ud og snakke med mennesker der ser direkte på mig fordi jeg ved jeg laver tics. Kan fucking ikke have en normal samtale med folk. Det for vanvittigt jo. Det rører min dagligdag så ekstremt meget! Jeg får de ondeste tanker om det nemmere hvis jeg bare tager livet af mig selv. Jeg selvmedicinere mig selv med sprut næsten konstant. Det kan jeg ikke nu da jeg sidder i spjældet for vold. har et voldsomt temperament os og er konstant op og slås! har aldrig kunne passe et arbejde eller uddanelse fordi jeg simpelthen ikke kan fungere i en normal hverddag. Jeg fik konstateret adhd hos lægen men har ikke været til lægen endnu om tourretes. Det kan jeg først når jeg kommer ud af fængslet om 3 måneder. Jeg sidder på en 10 måneders dom. Jeg VED jeg har tourretes der er slet ikke nogle diskussion. Det har stået på i så mange år nu. Og kombineret med adhd så bliver jeg bare sådan et forfærdeligt menneske. Når jeg drikker forsvinder det meste, os derfor jeg drikker så meget.

Jeg er ked af det er så rodet men håber i kan finde hoved og hale i det.

Mit spørgsmål er egentlig om hvad fanden jeg skal gøre? Jeg har tænkt mig at tage på kommunen og snakke med dem om førtidspension. Er det noget der ser helt sort ud for mig og som jeg ikke kan få?
Svndxr
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn mar 15, 2020 5:17 pm

Re: Søger hjælp til førtidspension.

Indlægaf Rikke - frivillig » man apr 20, 2020 6:03 am

Kære Svndxr.

Man har som borger altid ret til at ansøge om førtidspension på det foreliggende grundlag, jf. Pensionslovens § 17.

Vores anbefaling vil dog være, at du i et samarbejde med kommunen, når du har afsonet, etablerer et samarbejde med henblik på afklaring af din sag, herunder eventuelt muligheden for førtidspension. I den forbindelse vil det være anbefalelsesværdigt også at afklare eventuelle problematikker omkring tics, og at du får støtte til at få opsøgt lægen, som så kan beskrive disse - både så du får den rette behandling, og så kommunen har den rette, lægelige dokumentation for afklaring af din sag.
Man kan, allerede inden man har afsonet, i samarbejde med socialrådgiveren i fængsel, indgå et koordinerende samarbejde med den kommune, du flytter til efter endt afsoning, så vi vil anbefale, at du allerede nu indgår i en sådan dialog med socialrådgiveren i fængslet, så der sikres en god overgang og afklaring af sin sag, allerede inden endt afsoning.

Håber det var til hjælp, - ellers er du naturligvis meget velkommen til at skrive igen.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til førtidspension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst