Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Folkepensionist i udlandet

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Folkepensionist i udlandet

Indlægaf sambasa » man nov 19, 2012 8:53 am

Og her gik jeg og troede jeg skulle have en relativ anstaendig folkepension, naar jeg naaede pensionsalderen.
Jeg blev 65 i september i aar.
Jeg blev "struktureret" ud af arbejdsmarkedet for 9 aar siden. Det var i foerste omgang et mega stort chok, der medfoerte en dyb depression. Men men der er ikke noget der er saa skidt, at det ikke er godt for noget!
I 2004 tog jeg paa sprogskole i Kunming, Kina. Studiet varede 1 aar, men det endte med jeg blev i Kunming i 4 aar! Een af de bedste perioder i mit liv.
I 2008 var jeg grundet visa's udloeb noedsaget til at rejse fra landet. Slog mig ned i Thailand hvor jeg aktuelt befinder mig.
Sorry, det var en lang indledning.
Tilbage til folkepensionen. Jeg fik et chok da jeg fik oplyst at min pension kun ville bestaa af grundbeloebet. Aarsag: Nogen har i deres uransagelige visdom besluttet, at borgere
bosiddende udenfor lands acceptabel lov og ret kun skal have smuler fra de riges bord. Vi skal af uransagelige aarsager straffes fordi vi ikke bidrager mere til almenvellet i EU/EOS-landene.
Nu blir jeg sikkert tvunget til at flytte til Danmark. Tvunget ha ha ja det lyder underligt. Men efter 6 propper ved hjertet og en prop i hjernen + andre smaa defekter, saa er temperaturerne i Danmark ikke noget jeg ser frem til. Allerede ved temperatur paa ca. 25C faar jeg staerke smerter i de omraader der er ramt i.f.m. proppen i hjernen. Jeg har bestemt ikke lyst til at skulle have ekstra medicin hver dag paa grun d af dette.

Ja, jeg foeler mig "lost" i systemet. - Hvad goer jeg? Er der nogen hjaelp at hente hos nogen/noget ?

venlig hilsen / Leo
sambasa
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man nov 19, 2012 8:20 am

Re: Folkepensionist i udlandet

Indlægaf Louise Schelde » ons nov 21, 2012 9:17 am

Kære Leo,

Du optjener ret til folkepension i Danmark, ud fra hvor lang tid du har boet i landet. Optjeningsperioden starter fra du er 15 år, og til du får din pension udbetalt. Det er lige meget, om du har boet i Danmark, før du fyldte 15 år, eller efter du nåede folkepensionsalderen.

Hvis du har boet i Danmark i sammenlagt 40 år i optjeningsperioden, kan du få udbetalt den fulde sats af folkepensionen.

Hvis du har boet i Danmark i mindre end 40 år i optjeningsperioden, har du ret til en mindre del af pensionen. Beløbet bliver beregnet i forhold til det antal år, du har boet i Danmark. De år du har været bosiddende i henholdsvis Kina og Thailand trækkes procentvis fra i beregningen af den fulde sats af folkepensionen. Det kaldes også en brøkpension.

Jeg håber det var svar nok. Ellers siger du selvfølgelig til.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til Efterløn og Folkepension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster