Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Syg og ledig, kan man få jobafklaringsforløb?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Syg og ledig, kan man få jobafklaringsforløb?

Indlægaf skotte » ons maj 08, 2019 2:08 pm

Min kone er syg og har været det i lang tid; hun er i behandling, men det ser ikke ud til at hun nogensinde kan ikke klare at arbejde fuld tid. Ja, hun ved faktisk ikke hvor meget hun kan arbejde nu. Kontanthjælp får hun ikke for jeg har et godt arbejde. Sygedagpenge får hun heller ikke.
Faktisk er hun helt udenfor systemet - og syg.

Jeg fandt at et jobafklaringsforløb kunne være godt for hende, men vejledningerne lægger meget vægt på at det kun er i forbindelse med sygedagpenge (eller rettere, når de ophører).

Kan hun komme i et jobafklaringsforløb? Hvis ikke, hvilke muligheder er der så?
skotte
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons maj 08, 2019 2:04 pm

Re: Syg og ledig, kan man få jobafklaringsforløb?

Indlægaf Dorte Frivillig SR » tirs sep 10, 2019 3:31 pm

Hej skotte.

Jeg vil anbefale dig at tage kontakt til jeres kommunes borgerrådgiver vedr. hvilke muligheder der finder i jeres kommune.

Formålet med et Jobafklaringsforløb er at forbedre borgerens arbejdsevne og give denne en særlig indsats og støtte, således at han/hun hurtigst muligt kan komme tilbage på arbejdsmarkedet eller gå i gang med en uddannelse.

Jobafklaringsforløb er indført 1. juli 2014 i forbindelse med reformen af sygedagpenge. Formålet med sygedagpengereformen er blandt andet at sikre at borgeren får en offentlig forsørgelse under hele sygdomsforløbet og at give en målrettet indsats, der kan hjælpe borgeren tilbage på arbejdsmarkedet.

Det er et krav, for at få jobklaringsforløb, at sygedagpengene ikke kan forlænges, men at man fortsat er uarbejdsdygtig på grund af egen sygdom.

Jeg håber at det var svar på dit spørgsmål.

Med venlig hilsen
Dorte - Frivillig ved Sociale rettigheder
Dorte Frivillig SR
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: fre aug 30, 2019 5:46 pm


Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster