Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Virksomhedspraktik

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Virksomhedspraktik

Indlægaf Den undrende » tors feb 20, 2020 3:04 am

Jeg startede midt i juli med at være aktivitetsparat og fik tildelt en jobkonsulent, som skulle hjælpe med at finde en praktikplads for at jeg kunne få oparbejdet min arbejdsevne efter et langt sygdoms forløb. Jobcentret har formidlet 4 samtaler til virksomhedspraktik, de 2 første skulle jeg arbejde alene og det er ikke ok i følge loven, de 2 sidste der blev der spillet musik, og derved blev der ikke taget hensyn til at det stresser mig, det er hvad der er sket i de sidste 6 mdr. og nu skal jeg til samtale om et andet tilbud, da efter loven ret og pligt efter 6 mdr., hvad kan jeg gøre når de ikke har fulgt loven og der ikke er blevet taget hensyn til at det stresser mig at arbejde til musik? Det var det skånehensyn som vi aftalte til samtalen, hvor vi aftalte at jeg skulle have en jobkonsulent. I referatet fra den sidste samtale skriver jobkonsulenten at vi vurderede at der ikke var musik som kunne genere, det er hans vurdering og jeg har skrevet tilbage at det ville genere, hvad kan jeg gøre når han skriver sådan noget vrøvl?
Den undrende
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors feb 20, 2020 2:56 am

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Rikke - frivillig » lør feb 22, 2020 1:00 pm

Kære Den undrende.

Vi kan anbefale dig, at du, i dialogen med din jobkonsulent, lægger vægt på, at du ønsker en afklaring af din arbejdsevne - også ift. videre forsørgelsesgrundlag, så du ikke skal være på kontanthjælp i en længerevarende periode, forhåbentligt. Afklaringen i virksomhedspraktikkerne skal jo være medvirkende til, at der sker en afklaring af din arbejdsevne.
Hvis de ikke har den nødvendige dokumentation i sagen, der gør, at de kan stille de skånehensyn op, som du har brug for, kan det være værd at bede rådgiver i sagen om at indhente lægelige dokumenter, der både kan beskrive skånehensyn og være med som generel dokumentation ift. den videre afklaring af arbejdsevnen. Rådgiver skal blot bruge dit samtykke for at kunne indhente dette.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Den undrende » ons feb 26, 2020 9:06 am

Hej
Mange tak for dig svar, det er en god ide, jeg har bestilt tid hos lægen.
Jeg skal have oparbejdet min arbejdsevne.
Der er nu gået 1/2 år og det er nu en ret og pligt at jeg skal aktiveres, men lige nu er jeg sygemeldt ovenpå det sidste halve års forvirring m.m. Hvornår starter en ny 1/2 års periode efter en syge periode, eller efter en 14 dages aktivering eller hvordan? Er det iflg. loven ok at jeg f.eks. deltager i et linjefag på en højskole, er det aktivering? Siger loven noget om, at jeg har ret til at følge et forløb i en anden kommune?
Den undrende
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors feb 20, 2020 2:56 am

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Den undrende » ons feb 26, 2020 1:22 pm

Hej igen
Er der i loven mulighed for at deltage i et kursus som aktivering?
Den undrende
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors feb 20, 2020 2:56 am

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Rikke - frivillig » ons mar 04, 2020 5:02 pm

Kære Den Undrende.

Uddannlse, kurser eller andre forløb fremgår af LAB § 14 (efter de nye bestemmelser fra januar 2020, inden da kapitel 10 og § 32 i LAB) og man kan altid ansøge og spørge sin rådgiver om muligheden for et forløb, enten kursus, uddannelse el.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Den undrende » man mar 16, 2020 1:19 pm

Tak for dit svar, ved du hvornår starter en ny 1/2 års periode efter en syge periode, eller efter en 14 dages aktivering eller hvordan? Således at jeg igen kan arbejde sammen med jobkonsulenten om at finde en praktikplads
Den undrende
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors feb 20, 2020 2:56 am

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Rikke - frivillig » ons apr 01, 2020 7:17 am

Kære den undrende.

Jeg tror ikke helt, jeg er klar over, hvad du mener med 1/2 års perioden. Hvis man er fuldtidssygemeldt, har man ikke pligt til at deltage i aktivering, men skal deltage i samtaler omkring sygemelding og status herpå.
Man kan med fordel, i løbet af perioden og når man føler sig klar til det, tale med virksomhedskonsulenten om mulige praktikpladser, så disse kan iværksættes ved en raskmelding og være med til at sikre den nødvendige afklaring i sagen.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Den undrende » tors apr 02, 2020 12:55 am

Hej Rikke Fra midt i juli til 1.3. havde jeg en jobkonsulent som skulle hjælpe med at finde en praktikplads, de to første de formidlede skulle jeg arbejde alene, det er ikke tilladt de næste to var der musik og det havde jeg sagt at det kunne jeg ikke koncentrere mig hvis der var. Så fik jeg brev, at der skulle findes en anden mulighed for at nærme mig job, så det jeg mener er at når jeg er rask igen og eks har været på et kursus, starter der så en ny halvårs periode med at finde en praktikplads? Er du med på hvad jeg mener?
Jeg er også bekymret for om de trækker i ydelse fordi jeg er syg, min læge har skrevet at jeg er stresset pga at jobcentret ikke overholder loven og de aftaler som vi har lavet, hvad tror du?
Den undrende
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: tors feb 20, 2020 2:56 am

Re: Virksomhedspraktik

Indlægaf Rikke - frivillig » man apr 20, 2020 5:57 am

Kære den undrende.

Kommunen kan, når de finder det aktuelt, etablere ny virksomhedspraktik for dig - og når de finder, i sammenhæng med de lægelige dokumenter i sagen, at du er klar til det. Det skal dog ske i et samarbejde med dig og det er væsentligt at påpege de lægelige, herunder både psykiske og fysiske hensyn der skal tages i en praktik, for at denne lykkedes.
Det lyder til, at du allerede har været afprøvet i op til flere praktikker, der er afsluttet efter ganske kort tid, så jeg vil da anbefale, at du i høj grad også denne gang lægger vægt på de hensyn der er, for at en eventuelt praktik skal kunne lykkedes. Medbring gerne dine sagsakter til møder med kommunen og bede dem dokumentere, hvorfor de mener, at en praktik et givent sted kan imødekomme dine skånehensyn.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron