Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Virksomhedspraktik?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Virksomhedspraktik?

Indlægaf Anonym345 » man okt 26, 2020 5:50 pm

Hvad er mine rettigheder hvis kommunen vil tvinge mig ud i en meningsløs virksomheds praktik midt i corona epidemien, hvor alle andre bliver opfordret til at arbejde hjemmefra?

Alle Jobcenterets medarbejdere er sendt hjem, og jeg må ikke mødes med dem pga corona. De sidder hjemme og dirigere over telefonen. Arbejdsgivere landet over opfordres af staten til at sikre at medarbejdere kan arbejde hjemmefra i det omfang det er muligt. Forsamlingsforbud på max 10 personer. Opfordring til Social distancering og et kraftig stigende og højt smittetryk i min kommune.

Men jeg skal tvinges ud i en meningsløs virksomhedspraktik for at afprøve hvor mange timer jeg kan arbejde?

Jeg har været sygemeldt pga diskusprolaps, der gør at jeg har problemer med at sidde ned i mere end 20-30 minutter ad gangen. Er uddannet indenfor design, så mit arbejde har hele mit liv været siddende foran en computer.

Blev så sendt ud i meningsløs virksomhedspraktik hvor jeg skulle stå op stille i et 17 grader koldt lokale, 5 timer om dagen, og pakke varer i poser. Det gik kun 3 dage så kunne jeg ikke mere. Det var også for hårdt at stå op i mange timer.

Nu vil de sende mig ud i ny praktik, jeg tror det handler om at se om jeg kan stå op 3 timer om dagen istedet for 5. Jeg er bange for at det bliver et nyt meningsøst arbejde, der intet har at gøre med mit fag som er design.

Hvad er mine rettigheder? Det giver da ingen mening at Danmark vil sende alle dem der kan arbjede hjemmefra hjem for at beskytte dem, men ledige skal sendes ud på arbejdspladserne i meningsløst jobprøvning som gratis arbejdskraft midt i en pandemi?

Staten er jo min ‘arbejdsgiver’ ligenu så det virker da selvmodsigende? Kan ikke finde ud af hvor jeg kan henvende mig om mine rettigheder, da er ikke synes at være nogen der har kontrol med jobcenteret? Mit jobcenter siger at ’de bare gør det de får besked på’. Jeg har ingen mulighed for at vide om det er rigtigt.

Hvad er mine rettigheder? Kan jobcenteret sende mig ud i meningsløst arbejde, eller kan jeg i det mindste sætte nogle krav, fx at jeg mere eller mindre skal være sikret arbejde efter praktikken? så der i det mindste er en mening med at skulle ud og risikere at få en alvorlig sygdom, som man hører kan give varige senfølger og mén for rigtigt mange.

Har ikke brug for at blive mindre arbejdsdygtig nu jeg allerede har en langvarig skade at kæmpe med.
Anonym345
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man okt 26, 2020 5:14 pm

Re: Virksomhedspraktik?

Indlægaf Rikke - frivillig » tirs nov 03, 2020 8:58 pm

Kære Anonym345.

Som kontanthjælpsmodtager er man forpligtet overfor Jobcentret, herunder til at deltage i afklaringen af arbejdsevnen og deltagelse i virksomhedspraktik, jf. LAB § 57.
Du kan måske med fordel selv kigge efter en virksomhedspraktik, hvor du mener, at der kan ske den nødvendige afklaring (jf. LAB § 57, stk. 3).

Med baggrund i de tidligere afklaringer vil det også være fordelagtigt at bede kommunen om at tage stilling til den videre afklaring med dine skånehensyn, herunder en stillingtagen til, hvorvidt det kan være relevant at afklare til fleksjob og herigennem inddrage relevant erfaring fra dine tidligere praktikforløb, inddragelse af lægefaglige dokumenter og anbefalinger, beskrivelse af skånehensyn m.v.
Det er væsentligt, at der udarbejdes arbejdspladsbeskrivelser fra de praktikforløb du har deltaget i, så disse kan danne grundlag for den videre afklaring.

Ift. COVID-19 hensyn, anbefaler Star (Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering), at man fortsat deltager i afklarings- og udviklingsfremmende forløb i beskæftigelsesindsatsen, men understreger samtidig også, at der skal tages de nødvendige hensyn og hele tiden foretages vurderinger af, hvorvidt en borger er særlig udsat ift. smitte, og om en aktiveringsindsats derfor skal udskydes.

Håber ovenstående har givet dig lidt afklaring - og ellers er du altid velkommen til at skrive igen.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst