Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Førtidspension?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Førtidspension?

Indlægaf Weberandersen82 » tors okt 08, 2020 10:29 am

Hej. Jeg går nu sygemeldt for 2 gang på 3 måneder. Jeg har angst og døjer med en svær depression. Det er 20 år siden jeg sidst døjede med det, hvor jeg kom ud i diverse kursuser og kom ud på et revelideringscenter, med andre ord blev kastet rundt af kommunen, til sidst gav kommunen op på mig og tilbød mig min pension, var 23 år på det tidspunkt. Jeg sagde nej jeg har ikke prøvet arbejdsprøvning, så det kom jeg så ud i, og har i dag været samme sted i 15 år. Men nu har min krop og min psyke sagt stop, jeg kan ikke mere og er gået ned med en svær depression og angst. Jeg går til psykolog og har lægesamataler en gang imellem. Jeg får også medicin som bliver forhøjet da det ikke har nogen effekt på mig. Så mit spørgsmål er kan jeg søge om førtidspension? Og hvordan gør jeg?
Weberandersen82
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors okt 08, 2020 10:09 am

Re: Førtidspension?

Indlægaf Rikke - frivillig » tirs nov 03, 2020 9:05 pm

Kære Weber.

Man kan altid ansøge om førtidspension på det foreliggende grundlag jf. Pensionslovens § 17.
Kommunen kan også rejse sag om førtidspension jf. Pensionslovens § 18, såfremt der foreligger den nødvendige dokumentation for en sådan indstilling (dokumentation for nedsættelse af arbejdsevnen uden mulighed for udvikling i en sådan grad, at du kan blive selvforsørgende).

Jeg vil anbefale, at du får samlet de lægefaglige dokumenter, der er i sagen og ligeledes sikrer, at der foreligger afklaringer fra jobcentret i form af arbejdspladsbeskrivelser/arbejdsevnebeskrivelser el., og så skal disse sammenholdes for at vurdere, hvorvidt der kan være grundlag for en indstilling til førtidspension.

De bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til førtidspension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster