Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Modregning i førtidspension

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Modregning i førtidspension

Indlægaf PeterDanmark » ons dec 30, 2020 10:45 am

Hej.

Jeg er førtidspensionist, uden yderligere indtægt, og er gift med en almindelig lønmodtager. Vi bor begge i Sverige, men min kone pendler til Danmark og arbejder.

Min kone og jeg har ikke decideret fællesøkonomi, men hendes indkomst påvirker jo alligevel min førtidspension.
Jeg er helt med på hvordan man regner ud hvor meget jeg bliver trukket i pension, når der kommer til min kones lønindtægt.
Men nu har min kone tænkt sig at flytte sine penge fra sin danske bank til hendes svenske, da der ikke er negative renter i Sverige.
Yderligere har hun så tænkt sig at investere sine penge i indexfonde vi hendes svenske bank.

Så nu er mit spørgsmål. Bliver kursgevinster og udbytte hun laver juridisk betragtet som HENDES indtægt, hvor der er et masimalt beløb denne kan indgå med i beregningen af min førtidspension (266.200,- kr udover indkomstfradraget på 259.560,- kr i 2021), eller bliver det betragtet som husstandens indtægt, hvor der ikke er noget loft for hvor meget jeg kan blive trukket?

Desuden:

Mine forældre vil gerne give mig en pengegave. Forstår at de kan give 67.100,- kr (i 2020) hver uden afgifter. Som jeg forstår det vil dette blot være at betragte som formue, og ikke en indtægt, og vil derfor ikke påvirke min pension.
Men hvad hvis beløbet bliver større end grænsen for afgift. Altså hvis de vil give mig f.eks. 200.000,- kr? Der vil der jo blive tale om, at de skal betale 15% i afgift af det beløb der går ud over afgiftsgrænsen.
Vil dette fortsat blive betragtet som formue, eller vil der så snart det bliver afgiftsbelagt, blive betragtet som en "indtægt"?

Jeg har haft kontakt med både Udbetaling Danmark, samt Ældre Sagen, og ingen af dem kunne give mig et svar.
PeterDanmark
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons dec 30, 2020 10:29 am

Re: Modregning i førtidspension

Indlægaf Rikke - frivillig » tors jan 21, 2021 4:55 pm

Kære PeterDanmark.

De første 259.560 kr., som din ægtefælle tjener har ikke betydning for din førtidspension. Herefter kan I sammenlagt have indkomster på op til 129.900 kr. om året, før det påvirker din pension.

Din førtidspension bliver sat ned med 30 kr., for hver 100 kr. jeres samlede indkomst er højere end 129.900 kr. om året. Din ægtefælle/samlevers indkomst kan højst påvirke din førtidspension med 266.200 kr. Dette beløb reguleres en gang årligt.
Din ægtefælles indkomst gælder således også kursgevinster m.v.

Ift. gavebeløb betragtes arv eller gave ikke som en indtægt og vil dermed ikke påvirke din førtidspension. Derimod betragtes indtægter af arv/gave (fx renteindtægter el.) som indkomst og vil kunne påvirke din udbetaling af førtidspension.

Håber ovenstående kan være dig en hjælp - ellers er du naturligvis velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til førtidspension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster