Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Dagpengeret udløbet efter 4 år intet job hvad gør jeg ?

Her deler du dine erfaringer med andre - herunder emner som:
- Er der jobmuligheder du vil linke til?
- Kender du skarpe metoder til den gode ansøgning og opbygning af CV?
- Hvad har støttet dig mest i din ledighedsperiode?
- Hvad har perioden med ledighed lært dig?
- Hvad ville du gerne have vidst på et tidligere tidspunkt?
- Er der netværk du vil anbefale?
- Er der bøger eller artikler du gerne vil anbefale og linke til?
- Er der personer som andre bør kende til?

Dagpengeret udløbet efter 4 år intet job hvad gør jeg ?

Indlægaf Andreas » tirs nov 26, 2013 5:23 pm

Hej
Jeg er 43 år og har efter snart 4 år ikke kunnet finde job.
Kontanthjælp er ingen mulighed, da min ægtefælle også er på dagpenge.
Vi kan ikke klare økonomien med kun min mands dagpenge, og derfor søger vi hjælp - hvad kan jeg gøre ?
Som sagt har jeg nu være på dagpenge i snart 4 år og haft en sygeperiode på 1 år i den mellemliggende periode, så jeg har været udenfor arbejdsmarkedet i de snart 5 år.
Hjælp ønskes - hvad kan vi/jeg gøre ?
Andreas
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør nov 23, 2013 4:53 pm

Re: Dagpengeret udløbet efter 4 år intet job hvad gør jeg ?

Indlægaf evamus » tors nov 28, 2013 4:05 pm

Hvis I ikke har formue i form af biler af samlet værdig over 20.000, hus med friværdig, sommerhus eller andet I ejer, opsparing, aktier m.m. så er du berettiget til en supplering til 2x kontanthjælpsbeløb.
Ellers er der ikke andre muligheder for indkomst.
Måske påbegynde en uddannelse blot for at have su + su lån. Det er altid bedre end ingen indkomst.
Sidste udvej - skilsmisse og gå hver til sit. Nu er det engang nok at blive skilt og "kun" være kærester pga. den nye (ulovlige) kontanthjælpsreform :x
evamus
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons nov 06, 2013 10:20 am

Re: Dagpengeret udløbet efter 4 år intet job hvad gør jeg ?

Indlægaf Andreas » fre nov 29, 2013 5:01 pm

Hej Evamus

Tak for dit svar og gode forklaring.
Min ægtefælle har formue - bil og hus - så hans værdier indgår i vurderingen som du siger, og derfor kan jeg ikke få kontanthjælp, men vores økonomi hænger ikke sammen, hvis jeg ikke tjener/kan få ydelser på en eller anden måde. Jeg forsøger naturligvis at få arbejde, men det er meget svært, og hvis jeg skal have VEU skal jeg allerede være i arbejde, og hvem er det, når man mangler penge og gerne vil uddanne sig, men så skal en arbejdsløs være i arbejde, for at få økonomisk hjælp - meget dobbeltmoralt - nærmest ude i hampen.

Ved du / I hvilke uddannelser jeg kan påbegynde, hvis jeg kan få SU ?
Andreas
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør nov 23, 2013 4:53 pm

Re: Dagpengeret udløbet efter 4 år intet job hvad gør jeg ?

Indlægaf Louise Schelde » lør nov 30, 2013 1:51 pm

Kære Andreas,

Der er en lang række muligheder i forbindelse med ophør af dagpenge. Da jeg ikke kender din sag i detaljer, anfører jeg de overordnede muligheder.

For personer, der opbruger sin dagpengeret i perioden 01. juli 2013 til 05. januar 2014, vil det være muligt, at blive omfattet af forlængelsen af uddannelsesordningen. Denne ordning betyder, at du kan indgå i et uddannelsesforløb op til 6 måneder og modtage en uddannelsesydelse imens. Du kan deltage i en række uddannelser under uddannelsesordningen. Bl.a. tage ordblindeundervisning og forberedende voksenundervisning, almen voksenuddannelse, hf-enkeltfag, erhvervsuddannelser, gymnasiale uddannelser, AMU-kurser samt videregående voksen- og efteruddannelse, der er udbudt af offentlige institutioner, fx Akademi-, Diplom- og masteruddannelser og fagspecifikke kurser.

Uddannelsesydelsen er uafhængig af din og ægtefælles formue. Selve ydelsen udgør 13.884 kr. for forsørgere over for børn og 10.413 kr. for andre.

For nærmere information om uddannelsesordningen, skal du kontakte dit jobcenter inden udløb af dagpenge, så ordningen kan iværksættes.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Dagpengeret udløbet efter 4 år intet job hvad gør jeg ?

Indlægaf Andreas » lør dec 07, 2013 2:44 pm

Hej Louise Schelde Frederiksen

Tak for dit udmærkede svar og redegørelse.

Mit problem er bare, at mine dagpenge først udløber ca.1 maj 2014.
Jeg har til den tid brugt alle mine 4 års dagpenge-udbetalinger (gamle regler).
Derfor mener jeg, at jeg ikke kommer ind under de lempelige regler om ægtefælles formue og indtægt ikke regulerer eventuel kontanthjælp til mig. I mit tilfælde har min ægtefælle formue, men er også selv på dagpenge, så økonomien er meget anspænt, da de månedlige udgifter kræver meget, og huse er p.t. ikke noget man lige kan sælge.
Jeg har til den tid også modtaget dagpenge i 4 år, og mener ikke at jeg kan været berettiget til mere.
Hvis der er uddannelser med voksenelev løn, hvilke er der mulighed for, da jeg jo er arbejdsledig ?
Jeg har p.t. ca. 4 måneder tilbage på dagpenge - hvad kan jeg forlange af mit jobcenter, og hvad skal de tilbyde og vejlede mig om.
Er der evt. også uddannelser med voksen-su for arbejdsledige - jeg ved godt at man kan få voksen-su under uddannelse, men det er primært for personer der er i job, og det hjælper jo ikke mig ?

Jeg håber, at du har nogle gode råd til mig - Louise.

Med venlig hilsen

Andreas
Andreas
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør nov 23, 2013 4:53 pm


Tilbage til Netværk for ledige

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster