Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Tab af dagpenge på trods af 1924 nye timer

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Tab af dagpenge på trods af 1924 nye timer

Indlægaf Paul » ons apr 15, 2015 2:08 pm

Jeg har modtaget et foreløbigt sidste svar på min klage til tidligere a-kasse. Der slutter med at de betragter sagen som afsluttet og henlagt. Der er således ikke en ankevejledning.

Selve sagen kan siges at starte i september 2010, med brev om, at mine dagpenge udløber december. Det var overraskende, da jeg havde arbejdet rigeligt i ordinær beskæftigelse med 3000 – 4000 timer i dagpengeperioden og formodede herfor, at det var de nye regler som trådte i kraft medio 2010, som var årsag til tab af dagpengeret og at retten skal genoptjenes med minimum 962 timers arbejde.

Lige i 2010 har jeg ikke overskud til at gøre noget, med et fuldtids løntilskuds arbejde. Så det blev i januar 2011, at jeg søgte hjælp og vejledning i Jobcenteret, som finder, at a-kassen burde se på min sag en gang til og retter henvendelse til a-kassen.

A-kassen svarer tilbage i slut januar, at der mangler 1 måneds arbejde til genoptjening af dagpengeret. Det går jeg i gang med, men der går til september, før jeg bliver genindplaceret, med virkning fra august. Det fremgår i slut august, at min sag internt er behandlet, som at der mangler mere end 2 måneder og på et tidspunkt mere end 3 måneders arbejde. I august er det rigeligt opfyldt også med de skærpede krav, men havde det været 1 måned, var genoptjeningskravet opfyldt i maj.

Efterfølgende kan jeg se, at jeg ikke burde have mistet dagpengeretten i 2010, men tidligst i 2012, med ret til 104 uger fra medio 2010 med regel ændringerne.

Dette i det, at jeg forstår de daværende regler som: At en ny periode med dagpenge optjenes med nye 1924 timers arbejde i en 3 års periode. Det har jeg rigeligt i perioden 2006 – 2009, dagpenge uger var dog talt ned fra 2005.

Henvendelser til juridisk rådgivning og min fagforening, som retter henvendelse til a-kassen giver intet resultat udover dokumentation for nedtællingen af dagpenge uger fra 2005. Så vil jeg have et svar anbefaler fagforeningen en klage, som indleveres juni 2014.

Klagen går på at jeg mistede dagpengene i 2010 og selve behandlingen frem til genindplaceringen i 2011, hvor der oplyses et til mig og sagen internt behandles anderledes.

Under klagen er der indsendt lønsedler som dokumentere mere end nye 1924 timers arbejde i perioden 2006 – 2009. Svaret har gennemgående været at genoptjeningskravet ikke var opfyldt i perioden fra december 2007 til 2010 og den interne behandling er ikke kommenteret.

Slut replikken fra a-kassen er således:
”Jeg kan kun gentage, at du må sende lønsedlerne fra perioden til mig. Vi har ikke oplysninger i vores sagssystem der dokumentere, du skulle have genoptjent 1924 nye arbejdstimer inden for 3 år, da du meldte dig ledig i 2011.
Modtager vi ikke disse oplysninger fra dig vil jeg anse sagen for afsluttet og henlagt.”

Hertil kunne jeg svare: ”At en indplacering kunne foretages med nye 1924 timers arbejde, da jeg meldte mig ledig i 2008 eller 2009. Timerne er dokumenteret og lønsedler indsendt til sagen i a-kassen.” Det er dog påpeget flere gange tidligere i klage sagen. Så det virker som at slå i en dyne.

Så kan sagens ankes eller på anden vis videreføres, med den nuværende status?
Samt: Er min vurdering, at en ny dagpengeperiode kunne være startet med 1924 nye timers arbejde, korrekt?


Dette da jeg har haft et betydeligt økonomisk tab og fået en usikker fremtid. I 2012 – medio 2013 kunne jeg have gjort brug af seniorjob ordningen. Alt dette kunne være undgået med en opdatering af min periode med dagpengeret i tidsrummet 2007-2011.
Paul
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons apr 15, 2015 1:53 pm

Re: Tab af dagpenge på trods af 1924 nye timer

Indlægaf Louise Schelde » ons maj 20, 2015 12:21 pm

Kære Paul,

Når du modtager en afgørelse har du mulighed for at klage. Klageadgangen skal fremgå af selve afgørelsen.

Såfremt klagemulighederne er opbrugt, kan der indledes et erstatningskrav som et civilt søgsmål ved domstolene, såfremt du fx har lidt et tab.

Såfremt du ønsker vurdering af denne sag, er du mere end velkommen til at kontakte advokatfirmaet BACH-Advokater, som vi samarbejder med omkring bl.a. erstatningskrav.

BACH-Advokater telefonnummer: 33 19 33 19. Spørg efter Jens Christian Dreyer.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Tab af dagpenge på trods af 1924 nye timer

Indlægaf Paul » lør jun 13, 2015 1:20 pm

Kære Louise

Tak for svaret

Jeg tager en runde til over min klagesag for at få en afgørelse.

BACH-Advokaterne kontakter jeg efter valget.

Min sag er enkel i min fortolkning:
Primært:
Med 1924 timer opnåede jeg ret til påbegyndelse af en ny periode, jf § 55, stk. 1.
Sekundært:
Må der oplyses et krav om rest tid, der mangler for genoptjening til borgeren og så behandle sagen internt med en længere rest tid. Her finder jeg, at svaret er nej.
Et tertiært spørgsmål:
Kan standard formuleringen med en dato for tab af dagpengeret indenfor referenceperioden kaldes for en afgørelse? Det synes jeg ikke før, der angives et rest antal uger fra en given dato. Herefter afgøres datoen af forbrugs hastigheden.

Dette spørger jeg BACH-Advokaterne om. Så er det jo så spørgsmålet om, der kan gøres noget ved det?

De bedste hilsner og tak for engagementet

Paul
Paul
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons apr 15, 2015 1:53 pm

Re: Tab af dagpenge på trods af 1924 nye timer

Indlægaf Dinosaur » man jul 04, 2016 5:03 pm

Ja, det er ikke alle a-kasser og fagforeninger, der er lige medgørlige. Inden man bliver medlem, er de altid utrolig flinke og alt kan lade sig gøre, men når man så får brug for dem...
Jeg havde en kammerat, som blev nægtet sygedagpenge, så han var nødsaget til at tage et lån i banken, http://hadstenbank.dk/

Mit råd er at skifte fagforening, så de kan mærke det på pengepungen, for det er det eneste sprog, de forstår. En a-kasse er et sikkerhedsnet, som man bør have tillid til, og ryger denne tillid, hvad er der så tilbage?
Dinosaur
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør jul 02, 2016 8:50 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster