Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Dimittend i A-kasse, efter 7 måneders arbejde

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Dimittend i A-kasse, efter 7 måneders arbejde

Indlægaf Jacjac » man jul 17, 2017 12:46 pm

Hej Forum,

Jeg har forsøgt flere gange at være i dialog med min a-kasse men får tvetydige og forskellige svar gang på gang.

Jeg har afsluttet min uddanelse November 2016 og har været i fuldtidsarbejde med løn højere end minimum for højeste dagpenge sats siden. Jeg er desværre blevet ledig nu (17-07-2017), da min kontrakt er udløbet.

Så vidt jeg kan se på vejledningen til den nye bekendtgørelse så tæller beregningsperioden for dimittender først fra den dag uddannelsen er afsluttet og altså ikke nødvendigvis de 12 bedste mdr. over en 24 mdr periode.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... ?id=191635
Specifikt: "Satsen beregnes efter bekendtgørelsens § 3-6 herunder at det er indberetninger til indkomstregisteret ”i” beregningsperioden efter uddannelsens afslutning, der er afgørende samt reglerne om en forholdsmæssig beregning. Der henvises endvidere til det nedenfor under stk. 5 anførte."

Det er tilsvarende jeg kan læse på adskillige sider, inklusiv LOs høringssvar på den nye bekendtgørelse.

Så hvis jeg forstår korrekt, har jeg mulighed for at allerede fra starten at få beregnet en højere sats på baggrund af min indkomst de sidste 7 1/2 måneder.

Jeg er dog ikke jurist, så forstår jeg dette korrekt? Er der eventuelt noget jeg ikke har taget højde for?

Venlig Hilsen
Jac
Jacjac
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man jul 17, 2017 12:23 pm

Re: Dimittend i A-kasse, efter 7 måneders arbejde

Indlægaf Louise Schelde » man jul 31, 2017 9:50 am

Kære Jac,

Fra den 01. juli 2017 beregnes dagpenge på baggrund af de 12 måneders bedste indtægt indenfor de seneste 24 måneder.

I tilfælde, hvor en person ikke har haft arbejde i 12 måneder, beregnes dagpengene på baggrund af et gennemsnit over alle 24 måneder med indtægt.

Når du er dimittend kan du få beregnet en højere sats, hvis du har haft mindst 3 måneders arbejde efter du afsluttede din uddannelse. Du kan dog først få udbetalt den højere sats 6 måneder efter du blev berettiget til dagpenge. (samme regler gælder for personer med værnepligt)

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst