Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ufrivillig raskmelding

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ufrivillig raskmelding

Indlægaf Marlenej91 » fre feb 23, 2018 8:52 am


Jeg er tilknyttet et jobafklaringsforløb igennem kommunen.. efter barsel regnede jeg med at fortsætte i praktik hvor jeg sluttede.
Det har trukket i langdrag, og en ny sagsbehandler sendte mig til læge for at få lavet en helbredsattest..
Min læge skrev som det er nu.. Jeg har det godt, er velfungerende, og har ikke haft angstanfald for nylig, og der er ikke behov for skånehensyn. Dog skal jeg starte op med få timer..
Og det er rigtigt! Jeg har jo ikke været ude og blevet presset.
Alt dette resulterede i at jeg nu er raskmeldt, og står uden indkomst. Jeg er gift.

Jeg er dybt ulykkelig, og ringede til min læge imorges. Hun blev rigtig vred, for selvom jeg ikke har brug for Skånehensyn er jeg stadig ekstremt sårbar psykisk. Og hun havde skrevet at jeg skulle arbejdsorøves.
Hun har nu sygemeldt mig, og sendt mig til psykiater.
For hvis jeg bliver sendt ud o arbejde, er det helt sikkert at jf går ned igen, og det skal helst ikke ske.

Hvordan står jeg juridisk? Kan de stoppe mit forløb, når Jeg er sygemeldt?
Marlenej91
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre feb 23, 2018 8:45 am

Re: Ufrivillig raskmelding

Indlægaf Louise Schelde » lør feb 24, 2018 9:26 am

Kære Marlene,

Deltagelse i jobafklaringsforløb kræver uarbejdsdygtighed i sygedagpengelovens forstand. Ud fra det du skriver forestiller jeg mig, at kommunen har erklæret dig arbejdsdygtig og i den forbindelse afsluttet selve dit forløb.

Det er altid en vurdering af, hvorvidt man er uarbejdsdygtig eller arbejdsdygtig. Særligt ud fra de lægelige dokumenter.

Du vil have mulighed for at påklage afgørelsen fra kommunen. Vær opmærksom på klagefristen på 4 uger. Såfremt du ikke kan stå fuldt ud til rådighed, men har brug for opkvalificering af timer og kompetencer kan der netop i et jobafklaringsforløb tages hensyn hertil.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster