Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Tilbagebetaling

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Tilbagebetaling

Indlægaf Malene Rying » tors okt 11, 2018 7:42 am

Min søn er på kontanthjælp og bor i en andelslejlighed.
Købet af lejligheden er ordnet gennem advokat, og er gjort muligt ved at vi som forældre har givet ham et rente og afdragsfrit lån.
Nu skal lejligheden sælges.
Vil min søn blive krævet tilbagebetaling af sin kontanthjælp, da han jo nu får penge ud af lejligheden - penge, som jo ikke er hans men hans forældres?
Mvh. Malene R
Malene Rying
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors okt 11, 2018 7:33 am

Re: Tilbagebetaling

Indlægaf D.F. » fre okt 12, 2018 2:40 am

@Malene Rying

Du må desværre forvente en meget (urimelig) lang tid før du modtager en besvarelse her på sitet. Jeg postede et indlæg den 1. september her i 2018 og har stadig ikke fået svar.

Måske siteholder ikke er juridisk kyndig? Måske vedkommende simpelthen ikke har tid til besvarelser - men hvorfor så have et sådan site, hvor vi alle håber på en form for respons?

Måske det er meningen at indlægsskriverne besvares hinandens spørgsmål. Under alle omstændigheder er det en kritisabel behandling af andres tid og bekymringer.

Personligt kan jeg ihvertfald belyse to sider.

For det første skal en kommune respektere en formuegrænse på 10.000,- for en kontanthjælpsmodtager.

De vil sikkert forsøge at modregne selv denne formue - men den er lovfæstet:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0 ... 70fe9fe0eb

Bekendtgørelse af lov om aktiv socialpolitik Kapitel 4 (Integrationsydelse, uddannelseshjælp og kontanthjælp):

Formue

§ 14. Stk 1.. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort
fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

§ 14. Stk 2.. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

-

I forhold til stk. 1 forsøgte min kommune at modregne en tilbudt engangs kontant udbetaling af min efterløn - krone for krone. De overtrådte derved to lovfæstede paragraffer. Den ene ved ikke at respektere formuegrænsen på 10.000,-. Den anden ved ikke at respektere at Beskæftigelses Ministeren havde bekendtgjort at en sådan kontant udbetaling af efterløn som et engangsbeløb ikke blev modregnet af en kommune. Jeg ankede og sendte et brev til Ministeren. På trods af en kundgjort behandlingstid på to uger fik jeg sagen afgjort i mit favør samme dag jeg gjorde dem opmærksom på brevet til Ministeren.

Så der skal sættes hårdt ind, da nogle kommuner og specielt min er berygtede for at tage ulovlige beslutninger. De SKAL respektere en formue på 10.000,-.

-

I forhold til stk. 2: Jeg kan ikke umiddelbart læse om I, som forældre, ejer andelen - eller sønniken gør.

Umiddelbart i følge dette: "vi som forældre har givet ham et rente og afdragsfrit lån." tolker jeg at han har fået et beløb til rådighed hvorefter han har købt andelen og derved har ejerskabet i hans navn.

Logik og sund skepsis fortæller mig (i tilfælde at andelen og lejligheden er i hans navn) at han kan modregnes ved salg - omkring en eventuel værdiforøgelse af andelen i forhold til hvad den kostede i sin tid.
Om der skal svares skat af et eventuelt overskud aner jeg ikke. Kommunen skal dog stadig respektere en kontant formue på 10.000,- efter salget.

Dog ... stk 2 giver mulighed for at en del af det resterende beløb (eller måske det hele) skal respekteres i forhold til ny bosættelse og livsopretholdelse: Citat "Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard".
Desværre giver ordlyden en kommune mulighed for en individuel vurdering, med mindre han konkret har noget andet på hånden og dermed dokumenterede udgifter.

-

Citat: "penge, som jo ikke er hans men hans forældres?" Hvis I har overdraget (som jeg forstår det) så han købte lejligheden og andelen, som er i hans navn, kan I ikke påberåbe Jer at I har ret til beløbet. Har han foretaget købet og underskrevet - er lejligheden og andelen hans og så er han juridisk ansvarlig for det fulde beløb (med mindre I har et lånedokument eller lejligheden er i Jeres navn).

Jeg kan forestille mig erfaringsmæssigt at der kan blive tale om en delvis modregning, men jeg har svært ved at forestille mig at han bliver afkrævet tilbagebetaling af hele sin kontanthjælp: "Vil min søn blive krævet tilbagebetaling af sin kontanthjælp".
Jeg kan dog forestille mig (erfaringsmæssigt) at han kræves enten - afmeldt på kontanthjælp så længe hans formue (ud over de 10.000,- + ny boligstandard) kan godtgøre en levestandard et vist stykke tid, eller at han (hvis hans forbliver på kontanthjælp) modregnes en del af beløbet ... krone for krone.

Jeg vil kort og godt ud over de anviste lovparagraffer anbefale at I kontakter en advokat som kan give en redegørelse og et konkret svar, da jeg tvivler på at I får et svar her inden for en rimelig tid.
Jeg er klar over at I ikke får de konkrete svar gennem mit indlæg, men jeg har tilladt mig at besvare ud fra erfaringer, et konkret sagsforløb- og behandling - samt at en del af mit svar (formuen) er i overensstemmelsen med lovgivning.

Et langt svar, men sådan er al lovbehandling og tolkning.

Mvh.
Senest rettet af D.F. søn nov 11, 2018 3:56 am, rettet i alt 1 gang.
D.F.
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: lør sep 01, 2018 3:59 am

Re: Tilbagebetaling

Indlægaf Malene Rying » fre okt 12, 2018 4:55 pm

Tak for et langt og meget omhyggeligt svar.
Vi er i kontakt med en advokat allerede, og sagen er så “snørklet”, at det ser ud til at være det eneste rigtige.
Ja - lovgivning og tolkning af denne er en fuldtidsbeskæftigelse.
Mvh. Malene
Malene Rying
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tors okt 11, 2018 7:33 am


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron