Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Regnes et lån for en indtægt

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Re: Regnes et lån for en indtægt

Indlægaf Rie Fiesen » fre okt 12, 2018 9:32 pm

Nu kan vi jo sidde og diskutere frem og tilbage, om et lån bliver sidestillet med en decideret indtægt. Én ting er at låne penge af familie og venner, mens man er på kontanthjælp. Noget andet er, at det er muligt at låne penge på nettet, når man er kontanthjælp.

Jeg lavede lige en søgning på Google, og der findes et af hav af udbydere, der tilbyder kviklån på kontanthjælp, se her. Det er jo grotesk, at de låner penge ud til arbejdsløse, som med stor sandsynlighed ikke kan tilbagebetale pengene. Udbyderne reklamerer sågar med lån uden kreditvurdering og lønseddel! Det burde simpelthen forbydes, hvis I spørger mig!
Rie Fiesen
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre okt 12, 2018 9:22 pm

Re: Regnes et lån for en indtægt

Indlægaf Smarties » tors okt 18, 2018 10:24 am

Helt enig i det, du siger, Rie!

Hvis ikke der bliver gjort noget fra politisk side, så har lånefirmaerne frit spil. Jeg har faktisk et par veninder, der er faldet i kviklånsfælden. De lod sig begge lokke af, at lånene var "gratis" og uden renter og gebyrer.

Lånene var ganske vist gratis og rentefrie, men kun i 30 dage, hvilket stod med små bogstaver. Da de 30 dage var gået, skulle kviklånene tilbagetales, hvilket mine veninder ikke havde råd til. Så lånene gik fra at være gratis til at koste 40% i rente, hvilket er helt grotesk.

Se på denne side hvordan de lokker med de gratis lån. Se så også lige hvad der står efter de 0%... Der står, at renten kan blive helt op til knap 200%!!! Hvordan kan sådan noget være lovligt i et land som Danmark?

Men der er ikke noget, der kan overraske mig længere. Se bare Danske Bank, der har været medvirkende i svindel for milliarder. Jeg synes desværre, at det hele efterhånden sejler derude.

Med venlig hilsen

Fra en bekymret dame
Smarties
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors okt 18, 2018 10:11 am

Re: Regnes et lån for en indtægt

Indlægaf Tammi » ons nov 28, 2018 1:23 pm

Ja, et lån er vel i bund og grund en eller anden form for indtægt. Dog vil jeg sige, at der vist er større syndere derude end de stakkels folk på kontanthjælp.

Vi kender vel alle talemåden; Træd ikke på folk, der ligger ned". En gang i mellem bør man se gennem fingre med visse ting, og det burde man nok have gjort i dette tilfælde.

I øvrigt undrer det mig helt vildt, hvordan det kan lade sig at gøre, at folk på kontanthjælp kan optage forbrugslån på nettet. De gange, jeg har set Luksusfælden, har alle deltagerne haft et eller flere kviklån, som de nu ikke kan tilbagebetale.

Man bør nok skærpe reglerne for disse hurtig lån, da mere eller mindre alle mennesker over 18 år kan optage dem. På denne online låneportal kan man se, hvor få krav de online lånefirmaer stiller. Det er jo dybt godnat, men mon ikke der bliver vedtaget en lov, som gør noget ved det.
Tammi
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons nov 28, 2018 1:08 pm

Re: Regnes et lån for en indtægt

Indlægaf Hinke » fre nov 01, 2019 6:33 pm

Hvis du synes, at de 200% i rente er meget Smarties, så prøv at se nærmere i låneoversigten her. Der har jeg fundet lån med en ÅOP på over 750%!

Og Tammi, du har helt ret i at der bør komme en lov på området. Gang på gang har man jo hørt politikerne snakke om, at der skal ske noget. Dog virker det ikke som om at de har tænkt sig at lægge noget bag ordene lige foreløbigt. Eksempelvis virker selv den nuværende røde regering til at have mere travlt med kønsdebatten i stedet for at sikre, at der ikke bliver taget tårnhøje priser for online lån.
Hinke
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre nov 01, 2019 6:11 pm

Re: Regnes et lån for en indtægt

Indlægaf RayStenson » tors mar 11, 2021 2:17 pm

sorry
RayStenson
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: tors mar 11, 2021 2:16 pm

Foregående

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron