Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ressourceforløbsydelse

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ressourceforløbsydelse

Indlægaf chpo » fre jul 12, 2019 12:58 pm

Jeg er indtil 18 juli på sygedagpenge, men kommunen har besluttet at jeg skal overgå til jobafklaring på ressourceforløbsydelse. Jeg vil gerne vide om jeg kan udleje et værelse på Airbnb lejlighedsvis (ikke hele lejligheden), så jeg kan dække det underskud som kommer på kontoen, eller om det bliver modregnet? Jeg har lejet ud et par gange på sygedagpenge, hvor jeg også er kommet i tvivl om jeg må det og om jeg bliver trukket/modregnet i ydelse. Hvad er reglerne for den slags indtægter og hvad skal jeg være opmærksom på? Hvilke af den slags dele service indtægter må jeg have?
chpo
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre jul 12, 2019 12:40 pm

Re: Ressourceforløbsydelse

Indlægaf jsp » lør sep 28, 2019 9:08 am

Hej chpo

Jeg fandt dette, som besvarer dit spørgsmål!

"9 Lejeindtægter fra højst én logerende i ejer-, andels- eller lejebolig i overensstemmelse med lejelovens regler, som modtageren af hjælp samtidig selv er bosiddende i.185
Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 4 og 5, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen."

185) Nr. 10 indføjet ved L 2014 1522.
Herefter medfører lejeindtægter fra maksimalt én logerende i egen lejer-, andels- eller ejebolig i overensstemmelse med lejelovens regler, ikke fradrag i uddannelses- eller kontanthjælpen. Reglen omfatter tillige modtagere af ressourceforløbsydelse, herunder modtagere af ressourceforløbsydelse i jobafklaringsforløb, jf. §§ 68 a, stk. 5, og 69 j, stk. 12, der begge henviser til § 33.

Den lempeligere modregning af lejeindtægter i uddannelses- eller kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse fremmer uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtageres mulighed for en stabil boligsituation, og kan bidrage til, at personer, som overgår til uddannelses- eller kontanthjælp eller ressourceforløbsydelse, kan blive i deres bolig.

Det er en betingelse, at udlejning eller fremleje af et eller flere værelser sker i overensstemmelse med lejelovens regler. Det indebærer blandt andet, at højst halvdelen af lejlighedens beboelsesrum kan fremlejes, når lejeren selv bor der, samt at det samlede antal beboere, der bor i boligen, ikke må overstige antallet af beboelsesrum.
jsp
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons sep 04, 2019 3:01 pm

Re: Ressourceforløbsydelse

Indlægaf Rikke - frivillig » søn feb 02, 2020 6:32 pm

Kære cpho.

I modsætning til fx kontanthjælp er ressourceforløbsydelsen ikke afhængig af hverken egen formue eller ægtefælles indtægt og formue.
Egne indtægter bliver dog trukket fra i ydelsen.
Lønindtægter fradrages efter en særlig fradragsordning.

Det vil derfor være fordelagtigt, hvis du, i forbindelse med en indtægt, sikrer dig hos fx Borger Service, hvilke indtægter der skal ske fratræk af, så du ikke risikerer et tilbagebetalingskrav på et senere tidspunkt.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster