Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Fleksjob til Ressourceforløb

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Fleksjob til Ressourceforløb

Indlægaf MichaelLarsen » man aug 12, 2019 1:06 pm

Min kone på 49 år har nu været ledig mere end 12 måneder, efter hun blev opsagt fra fleksjob, hvor kommunen havde betalt hendes løn til arbejdsgiveren (som i øvrigt var kommunen selv). Hun blev opsagt samtidig med at kommunen stoppede med løntilskuddet til arbejdsgiver.
Hun har efterfølgende været jobsøgende og bl.a. tilknyttet ekstern jobkonsulent, der fandt hendes skånebehov for komplekse til at de kunne finde nyt job til hende. Hun har samtidig fået ny diagnose (fibromyalgi) for et år siden, oven i den diagnose hun havde da hun blev visiteret til fleksjob.
Nu begynder kommunens sagsbehandler at "true" med at hun skal i Ressourceforløb, hvilket jeg ikke synes giver mening, da jeg tolker Ressourceforløbet som en udvikling af potentielle arbejdsevner - og som noget der bør komme før en evt. tilkendelse af fleksjob. Hvad siger love og regler om dette?
MichaelLarsen
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man aug 12, 2019 12:34 pm

Re: Fleksjob til Ressourceforløb

Indlægaf jsp » tors sep 26, 2019 10:57 am

Hej Michael

Jeg er alderssvarende med din hustru, og selv gået fra fleks, og nu til langtidssygemeldt.

Som jeg har forstået lovgivningen, så har din hustru allerede været i et ressourceforløb, og dette var inden hun blev tilkendt fleks. Pga. af hendes alder har hun ret til at frasige sig et nyt ressourceforløb, og så skal kommunen finde på noget andet.

Jeg blev selv prøvet at blive lokket til nyt ressourceforløb, som de blot havde omdøbt til "indsatsparatsforløb", det har jeg på skrift fra jobcenter chefen, at det er der ikke noget der hedder. Jeg indsendte en klage omkring SB. Derudover så har jeg fået at vide, at SB. ikke selv må komme med konklusioner osv. men at det skal for et rehabiliteringsteam, som så kommer med konklusionen.

Jeg kan blot anbefale at hun holder ved sin ret til nyt forløb, og så må kommunen finde på noget andet.

Ergo bør din hustru bede om at få sin sag for et rehabiliteringsteam, hvis SB. ikke ønsker at hjælpe med til dette, så send en skriftlig klage til jobcenter chefen i Jeres kommune, om klag over SB. behandling af din hustrus sag.
jsp
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: ons sep 04, 2019 3:01 pm

Re: Fleksjob til Ressourceforløb

Indlægaf Rikke - frivillig » tors dec 05, 2019 2:22 pm

Hej Michael.

Der er i lovgivningen ikke taget stilling til, hvorvidt et fleksjob kommer efter et ressourceforløbet eller rækkefølgen ift. ressourceforløb, fleksjob og førtidspension mv.
Hvis man er over 40 år og har deltaget i ét ressourceforløb, har man ikke pligt til at deltage i et mere, men umiddelbart ligner det, at din kone endnu ikke har været i ressourceforløb?

Man har dog altid mulighed for at ansøge om førtidspension på det foreliggende grundlag jf. Pensionslovens § 17.

Jeg kan i øvrigt henvise til principafgørelse 82-16, som også beskriver betingelserne for ressourceforløb.

De bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale-Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster