Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

§34 pludselig stigning i særlig støtte

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

§34 pludselig stigning i særlig støtte

Indlægaf Bella84 » man mar 02, 2020 11:39 am

Hej

Jeg har flere gange forsøgt at få et konkret svar fra udbetaling danmark og ydelsescenteret i min kommune, dog føler jeg endnu ikke at jeg er blevet klogere. Så mon i kan hjælpe?
Det drejer sig om min særlige støtte jeg fik tildelt i december 2018, da jeg flyttede for mig selv i egen lejlighed efter brud med kæresten. Jeg fik ca. 280 kr i særlig støtte fra december 2018 t.o.m august 2019. I september fik jeg brev fra kommunen, 'opfølgning på særlig støtte'. Jeg indsendte dokumentation på alle mine udgifter og derefter steg min særlige støtte til ca. 1100 kr. om måneden... Jeg er blevet lovet at de 1100 kr. i særlig støtte er korrekt og at jeg ikke får for meget. (Jeg ringede jo straks for at sikre mig at stigningen var korrekt, for ønsker ikke pludselig at få en 'efterregning', for for meget udbetalt i særlig støtte). Men derfor følgende spørgsmål...

Hvorfor stiger min særlige støtte efter ca. 9 måneder, hvor den har ligget på knap 300kr.? Jeg har i hele perioden boet på samme adresse, alene og der er ikke sket ændringer i husleje eller andre udgifter. Jeg forstår ikke stigningen? Samtidig kan jeg ikke lade være med at tænke om det så betyder at jeg har været berrettiget til mere de første mange måneder?
Den eneste ændring i mine forhold, som jeg kan komme i tanke om er, at omkring samtidig med stigningen er jeg blevet "raksmeldt", forstået på den måde at jeg nu har sagt ja til en virksomhedskonsulent og praktik i håbet om på sigt at komme i fleksjob. Før dette var jeg "for syg" til arbejdsmarkedet. Får jeg mere i særlig støtte fordi jeg nu er parat til afklaring af arbejdsevne?

Det hele lyder måske rodet, men der er næsten også kun rod og ubesvarede spørgsmål i mit hoved. Så håber meget på et svar der kan gøre mig klogere.

Mange tak.
Bella84
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man mar 02, 2020 10:43 am

Re: §34 pludselig stigning i særlig støtte

Indlægaf Rikke - frivillig » ons mar 04, 2020 5:06 pm

Kære Bella84.

Har du mon været i en anden målgruppe, inden du blev klar til aktivering? Det er ikke afgørende for ens bevilling af § 34, hvorvidt man har sagt ja til en virksomhedskonsulent, men § 34 støtten er afhængig af, hvilken målgruppe og indtægt du har.
Vi kan anbefale dig at bede om afgørelse og begrundelse for stigningen, så du også her kan vurdere, hvorvidt du muligvis tidligere kunne have været berettiget til en højere ydelse.
Jeg indsætter lige stk. 8 fra § 34 med gældende satser for 2020, så du har dem.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder


Stk. 8. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.
Beløb 2020
Særlig støtte, grænsebeløb, boligudgift (stk. 6) Kr.
Ikke-forsørgere
3.100
Forsørgere med et hjemmeboende barn
4.500
Forsørgere med et udeboende barn
4.600
Fradrag i grænsebeløbet pr. barn hjemme over 1
850
Fradrag i grænsebeløbet pr. barn ude udover ét
700
Samlet indtægtsgrænse efter 3 måneder
19.083
Grænse uafhængig af tidligere indtægter - integrationsydelse
13.767
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster