Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Uddannelse og førtidspension

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Uddannelse og førtidspension

Indlægaf ckstark » søn aug 09, 2020 12:57 pm

Hej

Jeg er en ung mand på næsten 31 år.

Jeg er psykisk syg og blev det som 19 årig, jeg er en blanding af skizofren og lider af paranoid når der er alt for mange menesker omkring mig, så jeg er meget for mig selv og vil helst undgå at tage steder hen hvor der er for mange menesker.

Men jeg har et stort og vigtigt spørgsmål, ligesiden jeg var 15 år har jeg haft 1 drømme
uddannelser, som jeg barer ville mere end noget andet i mit liv, og det er Finansøkonom uddannelsen, mit ønske er at tage den uddannelse, selvom jeg aldrig kan bruge den til noget pga min sygdom og jeg vil da også tage den på fjernstudie, så jeg undgår alle de menesker.
Det vil give mig en kæmpe ro i mit liv, hvis jeg kunne det, om jeg bestod eller dumpet er ligemeget, det har været et livsønske at kunne komme på den.

så mit spørgsmål er om jeg kan prøve og tage den uddannelse uden jeg skal være bange for at min førtidspension bliver taget fra mig? jeg er simpelthen meget afhænge af den eftersom det er min eneste indtægt i mit liv, og ligemeget om jeg ville bestå uddannelsen, så vil jeg ikke bruge den til noget, fordi min sygdom gør det svært for mig, jeg ville bare med det her projekt få afsluttet en livs drøm og få ro i min sjæl.

jeg har været på internettet og kigge efter spørgsmål/svar, men jeg kan dessvære ikke rigtig finde noget, så håber da at jeg kan få den rigtige hjælp her ang mit spørgsmål.

Mvh Kasper
ckstark
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: søn aug 09, 2020 11:55 am

Re: Uddannelse og førtidspension

Indlægaf Rikke - frivillig » ons aug 19, 2020 8:08 pm

Kære Kasper.

Når man modtager førtidspension må man gerne tage uddannelse, højskoleophold m.v. Man har dog pligt til at meddele kommunen, såfremt der sker væsentlige ændringer i forholdene i ens sag.
Endeligt skal det siges, at man, selvom man er førtidspensionist, også vil kunne anmode kommunen om en vurdering af, hvorvidt du ville kunne indstilles til revalideringsforløb jf. Aktivlovens § 46, hvorigennem du vil kunne tage uddannelsesforløbet, men fortsat bevare et forsørgelsesgrundlag fra kommunen.

Bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm


Tilbage til Juridisk forum til førtidspension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron