Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

optjening af sygedagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

optjening af sygedagpenge

Indlægaf evamus » man feb 10, 2014 9:24 am

Hej
Hvor lang tids optjening er der for at man igen er berettiget til sygedagpenge.
Jeg har opbrugt og ikke fået forlænget mine sygedagpenge og har det sidste års tid været på Kh sygemeldt. Kommunen er ikke int. i at afklare mig til Flex som min psykiater siger jeg burde have. Jeg har været gennem to jobprøvninger hvor den sidste har vist max. 10t arb. evne i ugen + max. 45 t transport (regnes som arb.tid). Dette har min læge afgjort er absolut max jag kan klare.
Nu er jeg så blevet ramt af gensidig forsørgerpligt og hvis jeg ikke kommer ud af KH inden 2014 er slut, vil jeg blive tvunget til at fraflytte min kæreste. Dette vil have katastrofale følger både for mig og mit helbred samt for mine børn. Jeg er i forvejen ned med depression pt. af svær grad og selvmordstanker (på det sidste). En evt. flytning vil nok gøre en ende på det hele.
Derfor er jeg nød til at (på trods af min helbredssituation) nød til at komme ud og arb. og optjene sygedagpenge så jeg kan komme under den nye lov fra 1/7 og være sikret et forsørgelsesgrundlag så længe som kommunen nu vil sylte mig inden de vil afklare mig til Flex.
Men hvor lidt arb. kan man nøjes med for at optjene retten til sygedagpenge igen? Kan man gøre det på deltid?
håber du kan hjælpe, da jeg er efterhånden desperat
evamus
 
Indlæg: 30
Tilmeldt: ons nov 06, 2013 10:20 am

Re: optjening af sygedagpenge

Indlægaf Louise Schelde » søn feb 23, 2014 3:47 pm

Kære Evamus,

Beskæftigelseskravet ift arbejdsgiver fremgår af sygedagpengelovens § 30. Og beskæftigelseskravet for at kunne modtage sygedagpenge fra kommunen fremgår af sygedagpengelovens § 32. Jeg indsætter de 2 bestemmelser nedenfor, de de konkret beskriver, hvornår kravet er opfyldt.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen


§ 30. En lønmodtager, som ikke får udbetalt fuld løn under sygdom, har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren i 30 kalenderdage fra 1. fraværsdag. Arbejdsgiverperioden på 30 kalenderdage forlænges ikke, selv om der i perioden forekommer søgnehelligdage, fridage, arbejdskonflikt el.lign., der kan afbryde udbetalingen af sygedagpenge.
Stk. 2. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren på 1. fraværsdag
1) har været ansat uafbrudt i de seneste 8 uger før fraværet hos den pågældende arbejdsgiver og
2) i denne periode har været beskæftiget hos arbejdsgiveren i mindst 74 timer.

Stk. 3. I opgørelsen af 8-ugers-perioden i stk. 2, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren under ansættelsesforholdet har
1) været syg eller haft fravær på grund af graviditet, fødsel, adoption eller børns alvorlige sygdom,
2) holdt ferie eller efter aftale med arbejdsgiveren holdt fridage for egen regning,
3) deltaget i kursus- og undervisningsaktiviteter efter aftale med arbejdsgiveren eller
4) været omfattet af en arbejdskonflikt.

Stk. 4. Hvis lønmodtageren tidligere har været beskæftiget hos den nuværende arbejdsgiver og den samlede beskæftigelse hos denne udgør mindst 74 timer inden for de seneste 8 uger, gælder kravet i stk. 2, nr. 1, ikke. Retten til sygedagpenge fra arbejdsgiveren er betinget af, at lønmodtageren er i arbejde hos denne på den dag, hvor sygdommen indtræder, eller at lønmodtageren var på arbejde sidste arbejdsdag før 1. fraværsdag og skulle have været på arbejde den dag, hvor sygefraværet begynder.
Stk. 5. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 2 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov.

§ 32. En lønmodtager har ret til sygedagpenge fra kommunen, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de seneste 26 uger før sygdommens indtræden og i denne periode har været beskæftiget i mindst 240 timer samt ikke har ret til sygedagpenge fra arbejdsgiveren for samme periode og beskæftigelsesforhold,
2) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
3) hvis uarbejdsdygtigheden ikke var indtrådt, ville have været berettiget til midlertidig arbejdsmarkedsydelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
4) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed,
5) er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov, eller
6) er ansat i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. I opgørelsen af 26-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har
1) arbejdet som lønmodtager,
2) arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som lønmodtager og med virksomheden har opfyldt beskæftigelseskravet efter § 42,
3) modtaget sygedagpenge eller dagpenge efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,
4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor,
5 modtaget midlertidig arbejdsmarkedsydelse, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
6) afholdt ferie med løn eller feriegodtgørelse,
7) modtaget godtgørelse i en opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller
8) været omfattet af en arbejdskonflikt.

Stk. 3. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste efter § 42 og plejevederlag efter § 120 i lov om social service eller dagpenge til forældre med alvorligt syge børn efter barselloven.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 2 gæster