Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ophør af sygedagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ophør af sygedagpenge

Indlægaf Cramer » tirs jul 29, 2014 5:36 pm

Er der nogen, der kan hjælpe mig med tolkningen af § 27, stk 1, nr 3 i Sygedagpengeloven og vurderer, om min kommune har handlet korrekt i min sag? Loven siger, at sygedagpengeperioden kan forlænges såfremt:

"den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden"

Hvad ligger der i begrebet erhvervsmæssig beskæftigelse? Skal der være tale om fuldtidsarbejde 37 t? Eller kan genoptagelse af arbejde på deltid også indbefattes af denne formulering?

Min kommune har meddelt mig, at min ret til sygedagpenge ophører den 31.07.14. Jeg er sygemeldt grundet en stofskifte lidelse og ønsker, at vende til bage til mit arbejde på deltid (som en opstartsperiode til jeg er fuldt arbejdsdygtig). Min læge har skrefteligt meddelt kommunen (via statusattest), at jeg fortsat er "tilknyttet afd. M på Odense Universitets Hospital og om man må forvente at der er god prognose. I forbindelse med raskmelding, skal hun nok starte forsigtigt op og forsøge at starte i august/september".

Selvom min læge således angiver, at jeg er i behandling og at jeg kan starte op på deltid i august, så er kommunens vurdering fortsat, at jeg ikke opfylder forlængelsesmuligheden jævnfør §27, stk 1, nr 3 - de skriver:

"I begrundelsen for, at du ikke opfylder denne forlængelsesmulighed, lægges der vægt på, at der ikke foreligger en lægelig vurdering af, at du kan raskmeldes og genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse indenfor 134 uger" - er denne afgørelse korrekt retspraksis?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh. den magtesløse.
Cramer
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jul 29, 2014 5:08 pm

Re: Ophør af sygedagpenge

Indlægaf Louise Schelde » ons aug 06, 2014 12:28 pm

Kære den magtesløse,

Den opdaterede § 27 i henhold til den nye sygedagpengemodel, der trådte i kraft 01. juli 2014, ser ud som nedenfor. Hele bestemmelsen er indsat.

Når § 27 stk. 1 nr. 3 skal anvendes, skal der foreligge et lægeskøn. Dette lægeskøn skal indeholde et ”skøn” om, at der er sikker forventning om at fuld arbejdsdygtighed genskabes indenfor forlængelsesperioden jf. vejledningens punkt 27.4. Er der således tale om, at en lægelig vurdering peger på, at behandling er afsluttet om 30 uger, hvor der efter en lægelig vurdering ikke er mulighed for efterfølgende, at vende tilbage på arbejdsmarkedet på hidtidige arbejdsvilkår, kan bestemmelsen ikke anvendes.

Vær opmærksom på, at der ved sygemeldte fleksjobbere skal tages særligt hensyn til, at arbejdsdygtighedsbegrebet skal vurderes ift. fleksjobberens funktionsniveau, forud for sygemeldingen. De skal altså kunne vende tilbage til et fleksjob efter endt behandling.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af revurderingstidspunktet i § 24, når
1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger,
3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet,
4) kommunen har vurderet, at en sag skal behandles i rehabiliteringsteamet, med henblik på at kommunen hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension,
5) en læge vurderer, at den sygemeldte har en livstruende, alvorlig sygdom,
6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller
7) der er modtaget en ansøgning om førtidspension efter § 17, stk. 2, i lov om social pension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.
Stk. 3. Hvis sygedagpengene til en sygemeldt, der har fået forlænget sine sygedagpenge efter en eller flere af bestemmelserne i stk. 1, ikke kan forlænges yderligere, har pågældende ved fortsat uarbejdsdygtighed på grund af sygdom ret til at få et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse, jf. kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Ophør af sygedagpenge

Indlægaf Cramer » tors aug 07, 2014 7:49 am

Mange tak for hjælpen Louise.

Det er meget fornemt, at du tager dig tid til at besvare disse indlæg, tak for det!
Cramer
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: tirs jul 29, 2014 5:08 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst