Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Resoruceforløb, barsel og orlov

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Resoruceforløb, barsel og orlov

Indlægaf Maisen82 » man okt 26, 2015 7:44 am

Hej.

Jeg har brug for lidt hjælp da min sagsbehandler ikke kan hjælpe mig med svar.
Jeg blev i oktober sidste år godkendt til 52 ugers resoruceforløb (er sygemeldt med fibromyalgi) jeg blev så gravid i september og blev sygemeldt med bækkenløsning i november 2014, jeg fødte for tidligt i februar og har fået min barsel forlænget til marts 2016. Jeg får stadig resourceydelse mens jeg er på barsel, og står ikke registreret som på barsel nogen steder. Mine børn er ikke klar til dagpleje og jeg skal have forlænget min barsel, men det ved de ikke om jeg kan da den er forlænget en gang? Jeg har snakket med læger og sundhedsplejersken om at det ville være en god ide at gå hjemme med pigerne (tvillinger) det første ½-1 år. Nogen kommuner yder et beløb pr barn for dette, men heller ikke dette kunne hun svare på. altså om Odsherred kommune giver tilskud pr barn. Hun kunne heller ikke fortælle mig om det overhovedet var en mulighed for mig at gå på en sådan orlov når jeg var i et resourcefoløb. Jeg ved det er det bedste for mine børn, men vi kan ikke leve på kun min mands indtægt. Jeg håber meget der er en der kan hjælpe mig med nogle svar.
Maisen82
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man nov 24, 2014 12:56 pm

Re: Resoruceforløb, barsel og orlov

Indlægaf Louise Schelde » ons okt 28, 2015 9:33 pm

Kære Maisen 82,

Når man modtager ressourceforløbsydelse under et ressourceforløb efter Lov om aktiv socialpolitik § 68, er det en betingelse at man står til rådighed i henhold til Lov om aktiv socialpolitik § 69. Undtagelsen til rådighed fremgår af § 69 stk. 3 og stk. 4. Som det fremgår af stk. 3 henviser denne til de undtagelser om rådighed, der også gælder for personer der modtager kontanthjælp og uddannelseshjælp. Af § 13 stk. 7, nr. 4 fremgår det, at du har ret til barsel og i barselsperioden er fritaget efter barselslovens regler. Det vil sige 46 uger fra fødsel. Såfremt du ikke efterfølgende lan stå til rådighed, har kommunen mulighed for at vurdere på fritagelsesgrunde efter fx § 13 stk. 7, nr. 4 og 5, som omhandler fritagelse for rådighed på grund af manglende pasning eller såfremt der er givet orlov efter Serviceloven. En vurdering af orlov foreligger typisk i socialforvaltningen, og såfremt der kan være tale om orlov kan du fritages for deltagelse i ressourceforløb i orlovsperioden.

Jeg indsætter de nævnte bestemmelser nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 69. Det er en betingelse for at modtage ressourceforløbsydelse efter § 68, at personen ikke har et rimeligt tilbud om arbejde, og at personen aktivt deltager i det individuelt tilrettelagte ressourceforløb.
Stk. 2. Kommunen har pligt til at vurdere, om en person, der modtager ressourceforløbsydelse efter § 68, fortsat opfylder betingelserne herfor, hvis personen
1) ikke deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen,
2) afslår et tilbud om arbejde, som personen er henvist til,
3) udebliver fra en samtale i kommunen, hos anden aktør eller fra en rådighedsvurdering i kommunen eller
4) undlader at give meddelelse til kommunen eller arbejdsgiver om sygdom i tilfælde, hvor personen er givet et tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller anden lovgivning, som fremgår af rehabiliteringsplanen.

Stk. 3. § 13, stk. 7 og 8, finder tilsvarende anvendelse for modtagere af ressourceforløbsydelse.
Stk. 4. En person, der modtager ressourceforløbsydelse, har ret til ferie, i det omfang kontanthjælpsmodtagere har ret til ferie, jf. § 13, stk. 11 og 12. Personen er ikke omfattet af stk. 1 og 2, mens ferien afholdes.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om opgørelsen af, hvornår retten til ferie er opnået, herunder hvordan en periode på uddannelses- eller kontanthjælp kan indgå i opgørelsen.

Stk. 7. Ønsker ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever, jf. §§ 2 a og 2 b, at modtage eller modtager ansøgeren eller dennes ægtefælle eller samlever hjælp som uddannelses- eller jobparat, har de dog ikke pligt til at udnytte deres uddannelses- eller arbejdsmuligheder ved at tage imod et tilbud om uddannelse eller arbejde efter stk. 1 eller tilbud eller beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter stk. 5, hvis
1) tilbuddet ikke kan anses for et rimeligt tilbud på grund af forhold, der vedrører tilbuddets indhold,
2) den pågældende ikke kan deltage i uddannelse eller arbejde på grund af sygdom eller der er risiko for, at helbredet forringes, hvis den hidtidige uddannelse eller det hidtidige arbejde fortsættes,
3) afstanden mellem bopæl og uddannelses- eller arbejdssted medfører en urimelig belastning af den pågældende på grund af transportvanskeligheder eller den tid, der går til transport,
4) den pågældende har ret til fravær ved graviditet, barsel og adoption, i det omfang der under fravær efter bestemmelserne i barsellovens § 6, stk. 1 og 2, § 7, § 8, stk. 1-6, § 9, § 13 og § 14, stk. 1 og 2, er ret til dagpenge ved graviditet, barsel og adoption,
5) den pågældende er nødt til at passe sine børn og der ikke kan anvises anden pasningsmulighed,
6) den pågældende modtager støtte efter lov om social service til pasning af handicappet barn eller døende nærtstående eller efter lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel til pasning af alvorligt sygt barn,
7) den pågældende har ret til ferie efter stk. 11 og 12,
8) den pågældende aftjener værnepligt,
9) arbejdet er omfattet af en overenskomstmæssig konflikt eller
10) arbejdet omfatter udvikling og fremstilling af krigsmateriel.

Stk. 8. Ønsker ansøgeren at modtage eller modtager ansøgeren hjælp som aktivitetsparat, skal kommunen vurdere, om der i det enkelte tilfælde foreligger andre forhold end de i stk. 7 nævnte, der kan begrunde, at den pågældende ikke har pligt til at udnytte sine uddannelses- eller arbejdsmuligheder. 1. pkt. finder tilsvarende anvendelse for ansøgerens eller modtagerens ægtefælle eller samlever, jf. §§ 2 a og 2 b.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster