Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Spg. ang: Kontanthjælp m. Handicap

Her deler du dine erfaringer med andre - herunder emner som:
- Er der jobmuligheder du vil linke til?
- Er der uddannelser som du vil anbefale?
- Kender du skarpe metoder til den gode ansøgning og opbygning af CV?
- Hvad har støttet dig mest i din ledigheds- eller sygdomsperiode?
- Hvad har perioden lært dig?
- Hvad ville du gerne have vidst på et tidligere tidspunkt?
- Er der netværk du vil anbefale?
- Er der bøger eller artikler du gerne vil anbefale og linke til?
- Er der personer som andre bør kende til?

Spg. ang: Kontanthjælp m. Handicap

Indlægaf Vector » tirs aug 09, 2016 11:47 am

Hejsa,
Først og fremmest tak for et godt forum, jeg har nogle spørgsmål jeg håber på at kunne få svar på herinde. Min sag synes jeg selv er noget speciel, og det ikke sikker i kan svare på alt, da det er en vurderingssag, men håber i kan give et "som udgangspunkt" svar, på de spørgsmål der ikke kan gives klart svar på.:

Dagpenge ophørt: 07.08.2016
Kontanthjælp fra: 08.08.2016

Ja jeg er desværre røget på kontanthjælp i går. Selvom jeg har gjort alt for at forstå systemet, har jeg alligevel nogle ting jeg har svært ved at finde svar på. Jeg står nemlig i den situation, at jeg ikke kan varetage et fuldtidsjob, uden at der er et skånehensyn.

Jeg har haft brækket benet, er blev opereret da bruddet var meget alvorligt, og derfor har jeg også metal i benet i dag. Jeg fik af min ulykkes forsikring udbetalt et engangsløb for tabt arbejdsfortjeneste, svarende til en nedsat mengrad på 8% i benet.

Det lyder måske ikke af meget, men det er nok til at jeg dagligt har problemer. Jeg laver med konstant smerte 24/7, nogle dage er det så slemt at jeg skal bide tænderne sammen, bare når jeg rejser mig fra sengen og går på toilettet. For noget af det engangsløb, som jeg fik udbetalt i erstatning for tabt arbejdsfortjeneste, købte jeg selv en brugt bil kontant. Den blev købt som et hjælpemiddel til mig, og den gør at jeg trives bedre. Bilen er med til at gøre at jeg lettere kan varetage et arbejde, da jeg mindsker risikoen for belastning til og fra arbejde. Bilen gør også at jeg har lettere ved at kunne varetage et arbejde, som ligger langt væk fra min bopæl. Min bil er for mig derfor et livsnødvendigt hjælpemiddel, som jeg ikke kan leve uden, hvis jeg ønsker at kunne have et job.

Jeg er uddannet salgsassistent, men kan ikke varetage et fuldtidsjob, da det kræver at jeg kan gå og stå hele dagen. Det kan jeg ikke, mit ben siger farvel og tak nu skal vi hjem og slappe af, efter 3 - 4 timers arbejde om dagen. Det er derfor et handicap for mig, som begrænser mig rigtig meget. Jeg har behov for et skånehensyn, at man kan accepterer og respekterer mit handicap, men at man godt kan se jeg er en god medarbejder på trods af dette. Det lykkedes mig desværre ikke på Dagpenge, at finde en virksomhed der troede på mig, og nu er jeg så på kontanthjælp, hvor jeg får at vide man har flere muligheder.


Hvilket leder mig frem til mit første spørgsmål:


Spørgsmål 1:
Vil i mene at jeg som udgangspunkt ud fra det i læser, skal i et ressource forløb, og hvordan gør jeg bedst muligt Jobcentret opmærksom på dette, for at fremme min sag, så jeg ikke hænger for længe i systemet.

Spørgsmål 2:
Kan kommunen modregne den erstatning, som jeg i 2013 fik udbetalt for tabt arbejdsfortjeneste. Det var som sagt et engangsbeløb, og pengene står på en Kreditorbeskyttet konto / Personskadekonto.

Spørgsmål 3:
Min bil er vurderet til 8000 kr. pr dags dato, og burde derfor ikke blive et problem med kommunen.
Hvis den gør det, hvad gør jeg så? Kommunen siger at den ikke er et hjælpemiddel, fordi de ikke har visiteret den til mig. Kan de gøre krav på at jeg skal sælge den, eller er der nogen steder i loven som siger, at de skal udvise hensyn i sådan en sag her, da fjernelsen af min bil, er en fjernelse af et hjælpemiddel, som derved forringer min mulighed for at varetage og søge arbejde. I så fald de er i deres gode ret til at sige jeg skal sælge den, hvordan er mine rettigheder så, får at få dem til at stille en handicap bil til rådighed til mig?

Spørgsmål 4:
Kan kommunen trække dig i ydelse og boligstøtte (vi får fuld ydelse), hvis du deler lejlighed med en ven, som allerede er kontanthjælp (han får max sats) og i ressourceforløb?

Da jeg var på dagpenge var det intet problem for min kammerat og hans kontanthjælp. Men nu hvor jeg ryger på kontanthjælp, har kommunen oplyst mig at det rammer os begge to. Vi har i følge dem gensidig forsørger pligt overfor hinanden. Hvilket vi har meget svært ved at forstå.

Vi er hverken gift, kærester, et par, eller noget som helst andet. Vi er to venner, der har valgt at dele en lejlighed samme, fordi det er billigere, og i forhold til vores økonomi den eneste måde vi kunne få råd til at få tag over hovedet. Vi deler derfor kun de udgifter vi har til lejligheden. Vi deler ikke seng når vi sover, og det faktisk sjældent vi spiser sammen.
Hvis de trækker os begge i ydelse, fordi vi har gensidig forsørgerpligt overfor hinanden, vil det betyde vi ikke kan blive boende, da vores økonomi vil kollapse fuldstændig. Sådan noget vurderer de vel forhåbentlig på? Men kan det passe de kan trækkes os begge i ydelse og bolig støtte?

Hvis de kan det, er der så nogen måder at undgå dette på, uden at skulle flytte hver til sit (hvilket ikke er økonomisk muligt). Eller har vi andre muligheder?

Jeg tænker fx. at indenfor SU reglerne, kan man få udboende SU selvom man bor hjemme, hvis man har en separat leje aftale på minimum x antal kvm. Kan samme finte benyttes ved kontanthjælp?

Det var de fire spørgsmål jeg/vi har.
Jeg takker for din tid med at læse det her, og for den tid du bruger på at svare tilbage.
På forhånd tak for god service.

Med venlig hilsen
Vector
Vector
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs aug 09, 2016 10:33 am

Tilbage til Netværk for dig på kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron