Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Forsørgerpligt eller...?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Forsørgerpligt eller...?

Indlægaf Stanislaw » tirs dec 27, 2016 12:44 pm

Hej
Jeg har en kæreste som er uhelbredelig ramt af kræft. Hun har fået at vide af kommunen, at hun er permanent på sygedagpenge.
Vi har fælles børn, hus og gæld, og vil gerne gifte os, da alting bliver lidt nemmere af det. Men hvordan står vi i forhold til forsørger pligten.
Jeg er i arbejde og har læst at hvis vi gifter os, bliver jeg ikke ramt af forsørger pligten. Men jeg synes at det er meget kryptisk skrevet. Så jeg vil gerne have det forklaret på "dansk".
Der er jo ingen grund til at stille sig ringere end nu ;) .

Med venlig hilsen

Klaus
Stanislaw
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs dec 27, 2016 12:31 pm

Re: Forsørgerpligt eller...?

Indlægaf Louise Schelde » tors dec 29, 2016 9:08 am

Kære Klaus,

Den gensidige forsørgerpligt, som fremgår af Lov om aktiv socialpolitik § 2, gør sig gældende overfor offentlig forsørgelse, som udbetales efter denne lov. Herunder kontanthjælp, uddannelseshjælp og integrationsydelse.
Revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse og ledighedsydelse er undtaget for den gensidige forsørgerpligt selvom disse ydelser også udbetales efter Lov om aktiv socialpolitik. Disse undtagelsesregler fremgår af de særskilte kapitler om de forskellige udbetalinger og kan derfor virke uoverskueligt.

Sygedagpenge udbetales efter Lov om sygedagpenge og er ikke omfattet af den gensidige forsørgerpligt. Det vil sige, at når din ægtefælle får udbetalt sygedagpenge og du modtager løn har dette ikke indvirkning på jeres udbetalinger.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron