Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Førtidspension og virksomhed

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Førtidspension og virksomhed

Indlægaf Kaffekop » ons jan 31, 2018 12:18 am

Hej.

Jeg er blevet tilkendt førtidspension, pga. en arbejdsskade, efter 2003-reglerne.
Jeg har altid interesseret mig for at skrive og har nu kastet mig over et projekt, hvor jeg skriver Visual Novels, der skal sælges online via et crowdfunding site, med månedlige donationer.
Pga. af arbejdsskaden har jeg 150.000 kr. udbetalt om året fra diverse forsikringer oveni min førtidspension
Jeg er enlig (hvis det betyder noget).

Mit spørgsmål:
Må jeg have et firma, som førtidspensionist og således tjene penge på at lave Visual Novels, der kun forefindes digitalt?

Håber at der er svar at hente her.

Mvh - Allan
Kaffekop
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons jan 31, 2018 12:00 am

Re: Førtidspension og virksomhed

Indlægaf Louise Schelde » lør feb 10, 2018 10:19 pm

Kære Allan,

Når du modtager førtidspension efter 2003-reformen (også nye regler) må du have indtægt på 75.800 kr. årligt ved siden af din førtidspension før der modregnes i din udbetaling. Det bør i den forbindelse bemærkes, at der findes mange former for indtægter, hvorfor reglerne dækker indtægter i bred forstand.

Indtægter kan være mere eller mindre passive. Er der fx tale om indtægter på grund af en væsentlig forbedret arbejdsevne - altså en arbejdsevne der betyder, at man vil kunne forsørge sig selv - er der pligt til, at man kontakter kommunen og Udbetaling Danmark.

Er indtægten således lig med meget aktivitet og krævende arbejdsindsats, vil jeg anbefale, at du kontakter kommunen vedrørende drøftelse af hvilende pension eller eventuelt fleksjob. Såfremt der ikke er tale om en forbedret arbejdsevne, men blot indtægt henvises til ovenstående mulighed for indtægt før modregning.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til førtidspension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster