Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Er på ressourceforløb

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Er på ressourceforløb

Indlægaf farmer44 » tors jun 14, 2018 3:07 pm

Jeg står i den situation at jeg pr. 9 Maj 2018 er kommet på ressourceforløb.
Jeg blev sygemeldt D. 5 OKT. 2017.
Jeg var ansat i en virksomhed fra Apr 2016 til Marts 2017.
Den arbejdsgiver nægter så at udbetale mine feriepenge som jeg har optjent i 2016 til brug i ferieåret 2017/2018.
De er dog indbetalt til feriekonto men spærret af arbejdsgiveren.
Jeg går derfor til min fagforening 3f som så finder ud af at jeg er blevet snydt for en del overarbejde også.
Sagen ender så i retten D 11 Juni 2018. Hvor jeg tilkendes mine feriepenge + manglende overarbejdsbetaling
Han er dog ikke i stand til at betale hele beløbet på en gang så der indgås en aftale om at mine feriepenge skal frigives fra feriekonto D. 11 Juni 2018 og resten af beløbet skal afdrages over 5 mdr. med første gang D 30 Juni 2018 og sidste gang D 30 Okt. 2018
Nu er mit spørgsmål så om at de penge vil modregnet i min ressourceforløbs udbetaling

MVH.
Kenneth Pedersen
farmer44
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors jun 14, 2018 2:21 pm

Re: Er på ressourceforløb

Indlægaf Louise Schelde » tors jul 05, 2018 7:18 pm

Kære Farmer44,

Jeg er lidt i tvivl om det er et ressourceforløb eller jobafklaringsforløb du deltager i. Såfremt der er tale om en ressourceforløb, skal du være opmærksom på lov om aktiv socialpolitik § 68a stk. 1, som jeg indsætter nedenfor.

Er du visiteret til jobafklaringsforløb vil det være lov om aktiv socialpolitik § 69j, stk. 5 der gør sig gældende. Jeg indsætter også denne bestemmelse nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

Indtægter m.v.

§ 68 a. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 2-4. Indtægter, der udbetales for en periode, der ligger, før modtageren af ressourceforløbsydelse er begyndt i et ressourceforløb, medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen. Tilsvarende gælder for udbetaling af indtægter for en periode, der ligger efter tidspunktet for ophør i et ressourceforløb.

Stk. 2. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter § 68 med 30 pct. af lønindtægten, indtil den samlede lønindtægt inkl. pension udgør 13.000 kr. (2012-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

Stk. 3. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter som led i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller tilbud i medfør af integrationsprogrammet efter integrationsloven eller andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, ses der ved beregningen af ressourceforløbsydelsen efter § 68 bort fra 14,99 kr. (2012-niveau) pr. udført arbejdstime. Det beløb, der samlet ses bort fra, kan ikke beregnes på grundlag af mere end 160 timer pr. måned.

Stk. 4. Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service, medfører fradrag i ressourceforløbsydelsen på samme måde som lønindtægt, jf. stk. 2, når ferien holdes. Fradraget sker i ressourceforløbsydelsen for den periode, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 69, stk. 4. En person kan holde ferie med feriegodtgørelse eller ferietillæg samt ressourceforløbsydelse efter 1. og 2. pkt., selv om personen ikke har modtaget ressourceforløbsydelse i 12 sammenhængende måneder.

Stk. 5. Lovens § 33 finder tilsvarende anvendelse på modtagere af ressourceforløbsydelse.

§ 69 j. Personer, der har ret til et jobafklaringsforløb efter kapitel 12 b i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, modtager ressourceforløbsydelse. Retten til ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til egen formue og en eventuel ægtefælles indtægts- og formueforhold.

Stk. 2. Ressourceforløbsydelsen under jobafklaringsforløb udgør et månedligt beløb svarende til

1) kontanthjælp efter § 25, stk. 2, nr. 1, for personer, der har forsørgelsespligt over for et barn, jf. dog stk. 4,

2) kontanthjælp efter § 25, stk. 2, nr. 2, for personer, der ikke har forsørgelsespligt over for et barn, jf. dog stk. 4,

3) kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 9, for personer under 25 år, der bor hos en forælder eller begge forældre og ikke har forsørgelsespligt over for et barn, jf. dog stk. 4, eller

4) kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 9, og et månedligt tillæg, der beregnes efter § 25, stk. 4, for personer under 25 år, der bor hos en forælder eller begge forældre og har en dokumenteret bidragspligt over for et barn, jf. dog stk. 4.

Stk. 3. Hjælp efter stk. 2, nr. 1, er betinget af, at børnene opholder sig her i landet. Dette gælder dog ikke for EU-/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettiget til hjælpen, eller for personer, der er omfattet af bilaterale overenskomster.

Stk. 4. Til selvstændigt erhvervsdrivende, som er delvis uarbejdsdygtige på grund af sygdom, udbetales ressourceforløbsydelse med et beløb svarende til

1) 75 pct. af ressourceforløbsydelsen efter stk. 2, når den selvstændigt erhvervsdrivende højst kan udføre en fjerdedel af sit normale arbejde, eller

2) 50 pct. af ressourceforløbsydelsen efter stk. 2, når den selvstændigt erhvervsdrivende højst kan udføre halvdelen af sit normale arbejde.

Stk. 5. Har modtageren af ressourceforløbsydelsen indtægter, trækkes disse fra i ydelsen, jf. dog stk. 7-12. Indtægter, der udbetales for en periode, der ligger, før modtageren af ressourceforløbsydelse er begyndt i et jobafklaringsforløb, medfører ikke fradrag i ressourceforløbsydelsen. Tilsvarende gælder for udbetaling af indtægter for en periode, der ligger efter tidspunktet for ophør i et jobafklaringsforløb.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron