Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

pensionsmodregning i fleksydelse

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

pensionsmodregning i fleksydelse

Indlægaf Nouba » man jul 09, 2018 8:39 pm

Som 63 årig står jeg nu overfor overgang til fleksydelse. Tydeligvis har jeg ikke undersøgt min situation tilbundsgående, idet jeg af Udbetaling DK er blevet gjort opmærksom på, at værdien af min alderspension ved 61 år er ca. 110.000. Det er hvad mit pensionsselskab har indberettet. Da det opfattes som en løbende livslang udbetaling, selv om den slet ikke kommer til udbetaling, betyder det, at der skal fratrækkes 80% af dette beløb hvert år. Sammen med andre ophørende pensioner, der fratrækkes med 5 % af depotværdien betyder det, at min fleksydelse bliver reduceret til det halve - dvs. ca. 8.000 før skat om måneden.
Må indrømme, at jeg er temmelig både overrasket og forarget !
Mon nogen forestiller sig, at man kan leve for dette beløb ?
Hvis jeg havde været på efterløn, var pensioner, der ikke udbetales ikke blevet modregnet. ( 2-års reglen )
Et rent principielt spørgsmål er: hvad skal en person, der er eneforsørger gøre i denne situation? Beløbet er jo mindre end kontanthjælp!
Det er heldigvis ikke min situation, da min mand endnu er på arbejdsmarkedet og jeg har en invalidepension, som ikke modregnes. I den forbindelse vil jeg spørge, om det er juridisk holdbart med modregningen, når man er på invalidepension?
På forhånd tak for svaret.
Nouba
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man jul 09, 2018 8:11 pm

Re: pensionsmodregning i fleksydelse

Indlægaf Louise Schelde » lør aug 04, 2018 5:02 pm

Kære Nouba,

Jeg kan desværre ikke gå ind i konkrete beregninger her på siden, da det vil kræve adgang til diverse personoplysninger m.m. Dog vil jeg anbefale dig at få en skriftlig afgørelse på den beregning og selve udregningen, som du nævner her. En afgørelse vil kunne påklages.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron