Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Dårlig hjælp og vejledning gør at jeg har mistet alt!

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Dårlig hjælp og vejledning gør at jeg har mistet alt!

Indlægaf MaleneF » tors jul 12, 2018 2:16 pm

Jeg har været på førtidspension i 10 år og boede til leje i en privat udlejet lejlighed på næsten 3. år. Jeg og udlejer havde mundtligt aftalt, at vi løbende fornyede min huslejekontrakt hvert år, så det på papiret stod som om jeg lejede et år af gangen. Jeg da jeg ikke hørte noget fra udlejer, regnede jeg med at fik en ny tidsbestemt kontrakt igen d. 28/2-18. Udlejer kontaktede mig en måned før og fortalte at lejligheden skulle udlejes til anden side.

Så fik jeg travlt med at søge, søge, søge sætte opslag op alle vegne. Melde mig ind i på div. boligsites osv. jeg var i forvejen skrevet op til leje mål i flere forskellige boligselskaber på 5 år.
Jeg har ikke særlig mange penge, så det skulle være til at betale, og størrelsen var lige meget.
Jeg blev mere og mere desperat, da det var umuligt at finde en lille billig bolig. Og jeg var bange for at skulle sove i bilen med tre katte i frostvejr på ubestemt tid.

I forvejen har jeg næsten ingen kræfter tilbage i arme og ben, samtidig med at min ryg og nakke gjorde det svært at at holde ud for smerter. Efter en blodprop i det ene ben, har jeg haft smerter, hævelser og svært (umuligt) ved at bøje i knæet.
Da jeg er alene og ikke har noget netværk til at hjælpe mig til at flytte, anede jeg ikke hvad jeg skulle gøre.
Jeg kontaktede for første gang kommunen, hvor det efter meget lang tid lykkedes at finde en sagsbehandler, jeg kunne komme til at tale med.
Jeg var ked af det og fik grundigt fortalt hvad min situation var, og troede at hun kunne hjælpe mig. Det var så ikke hendes bord at tage imod min ansøgning om akuthjælp til en bolig. Men det fik jeg så søgt rette sted. Alt imens tiden var ved at løbe ud, uden jeg anede hvor jeg dog skulle flytte mine ting hen, og også hvordan jeg dog skulle klare at pakke tingene sammen, endsige flytte kasserne(små).
Jeg følt jeg havde utrolig lidt tid at løbe på, og ansøgning til flytte hjælp tog også tid.

Da jeg boede i en lille 42 km2 lejlighed, havde jeg ikke plads til at begynde at stable papkasser også. Jeg boede heldigvis i stuen med kun 5 trappetrin ned. Og da jeg ikke syntes jeg havde tid til at gå på biblioteket hele tiden for at låne computer, da jeg på dette tidspunkt havde levet uden strøm i et helt år pga. af mangel på penge, gik min søgning efter et tilbud på flytte hjælp hurtigt. Jeg havde hele tiden fortalt om mine mange smerter, og min mangel på netværk og kræfter.Så jeg tænkte at hvis jeg lejede en lille flyttecontainer og fik den stilt udefor ved hoveddøren, så måtte jeg vel for søren da kunne klare at flytte alt over i meget små portioner, ved egen kraft.
Tilbuddet sendte jeg direkte til sagsbehandleren, og krydsede fingerne for at jeg fik superkræfter.
Det fik jeg desværre ikke, jeg fik så mange smerter at jeg ikke kunne bevæge mig til sidst. Da jeg endnu en gang ringede grædende til sagsbeh. og sagde, at jeg ikke kunne klare mere. Til det sagde hun at jeg måtte flytte de vigtigste ting, glemme alt om at male lejligheden, så jeg kunne få mit indskud på 18500 kr tilbage. ( dem kunne jeg ellers rigtig godt bruge). Tilsidst Spurgte hun mig bare, hvorfor jeg ikke havde fået et flytte firma til at komme, og både pakke ned og flytte for mig?! Hvis jeg på nogen måde havde vidst at der kunne være økonomi til dette fra kommunens side, havde jeg bestemt taget imod et sådan tilbud!!

Men nu var min skæbne åbenbart beseglet og så måtte jeg prøve at få det med mig, som jeg kunne bære. På trods af at jeg jo modtager førtidspension, og sagsbeh. sad på et pensionskontor, var det åbenbart umuligt at tro på mine smerter.
Jeg havde endnu ikke nogen anelse om hvor jeg havnede efter d. 28/3.
Jeg havde næsten ingen penge, og prøvede at finde billig hjælp til at bære mine ting ud i containeren. Det var svært. Men fik en ud i en time to gange i alt. det kostede 450 kr for hver time. Han smadrede rundt og ramte dør karmene så kasserne gik i stykker. Men der kom mere ud i containeren.

Den sidste dag havde jeg endnu ikke noget sted at flytte hen. Ikke en sofa et eller andet sted stod og ventede. Så jeg pakkede de ting sammen som jeg regnede med, at kunne få brug for fremover som hjemløs. Der stod så mine papirer, tandbørste, medicin, shampoo, tøj,kattemad, grus, dyne og burene til kattene, og stilte det i en bunke indenfor døren.
Desværre dukkede udlejer op meget tidligere end aftalt, op begyndte at råbe og skrige til mig fordi jeg ikke havde flytte alt og ikke malet færdigt, Havde dog faktisk nået at male 1. gang, men kom ikke længere. Han flåede nøglen ud af hånden på mig og nægtede at lukke døren, så jeg kunne få mine efterhånden meget skræmte indekatte ind i deres bure.
Det var svært at fange dem og tog urimelig tid for mig før alle var ude i bilen og jeg kunne begynde at tage det med som jeg skulle bruge fremover som hjemløs. Jeg nåede kun lige at få min dyne ind i bilen, så dukkede udlejer op og låste mig ude, så papirer tøj m.m.m. kunne jeg godt glemme alt om!

Efter at have sovet i bilen og var blevet hunde forkølet med meget ulykkelige misser, lykkedes mig endelig at leje en lille hytte på en campingplads. For 2 måneder siden lykkedes mig endelig at finde et sted at bo via facebook. Et lille humsk anneks på 20 m2, hvor jeg også skal passe 4 børn en gang i mellem, mod at betale lidt mindre leje. Men i en anden kommune. Super lykkelig ville jeg jo frygtelig gerne have bare lidt ting til lave mad på, sove på, samt tøj osv.

MEN, da mine ting var sat til opmagasinering i containeren inde i københavn, og det så viste sig, at det ville koste en formue at flytte containeren til Helsingør, og tilbage igen. 5350 kr. Samtidig med at opmagasineringen på det korte stykke tid er løbet op i 2900 kr. står jeg nu og har ikke råd til at få mine ting tilbage igen. Så jeg har simpelthen mistet ALT. Har selvfølgelig prøvet at finde ting og sager på genbrugspladsen osv. Men det er altså ikke helt det samme. Bare gryder potter og pander, sengetøj m.m. er svært at undvære syntes jeg.

SÅ: mit spørgsmål er altså endeligt; er det bare sådan det går, hvis man ikke har netværk, kræfter eller penge? Kunne jeg have fået en bedre hjælp, eller er jeg for dum??

Jeg føler mig til grin, med at have knoklet mig helt i bund, for bare at måtte se mig selv som hjemløs og nu skal jeg spare op til alt igen. Bare et skide køleskab, som kan fås billigt, koster en formue at få transporteret hjem og ind , så min mad bliver gammelt allerede dagen efter jeg har købt det.
MaleneF
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors jul 12, 2018 12:35 pm

Re: Dårlig hjælp og vejledning gør at jeg har mistet alt!

Indlægaf Louise Schelde » lør aug 04, 2018 5:19 pm

Kære Malene,

Har du anmodet om en redegørelse fra kommunen eller eventuelt klaget over selve sagsforløbet? Fx til nærmeste leder eller indgivet en borgmesterklage?

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Dårlig hjælp og vejledning gør at jeg har mistet alt!

Indlægaf Hils01 » søn aug 05, 2018 6:54 am

Hej Louise

Hvordan kan det hænge sammen at man på foreliggende grundlag
tilkendes førtidspension fordi arbejdsevnen er nedsat til under 1/3
Men kun tilkendes savagelighedpension (Tjenestemand afskediget pga sygdom) og ikke
Kvalificeret svagelighedspension fordi arbejdsevnen ikke er nedsat til under 1/3
Har forespurgt moderniseringsstyrelsen men modtager intet svar.
De bedste hilsner
Susanne
Hils01
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man feb 15, 2016 10:04 am


Tilbage til Juridisk forum til Efterløn og Folkepension

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster