Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Cvr-nr. på Kontanthjælp

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Cvr-nr. på Kontanthjælp

Indlægaf Anders » fre sep 21, 2018 8:45 am

Hej,

jeg er kommet i en situation, hvor min kommune vil beskære min kontanthjælp grundet min registrering af et cvr.nr. pr. 01.01.2018. Er det korrekt at jeg ikke må have et cvr.nr. mens jeg er aktivt jobsøgende?????

Indledningsvist blev jeg af ekspeditionsmedarbejderen i Jobcentret oplyst at jeg skulle lukke et eksisterende cvr. nr. da jeg tilmeldte mig som aktivt jobsøgende. Trods der ingen aktivitet nogensinde havde været tilknyttet det pågældende cvr.nr.

Ved min første ledighedssamtale oplyste jobkonsulenten mig at der intet problem var i at have et cvr.nr mens jeg var på kontanthjælp, så længe jeg var aktivt jobsøgende og iøvrigt ingen indtægt havde fra det pågældende cvr-nr.

Jeg genregistrerede mit cvr.nr. pr. 01.01.2018 og har udelukkende anvendt det til søgning af stillinger hvor selvstændigt cvr.nr. har været påkrævet. Eksempelvis som selvstændig forsikringssælger, som selvstændig franchaisetager indenfor fødevarer samt for nyligt en stilling som Freelance Sælger / Franchisetager indenfor sportsbranchen.

Der har på intet tidspunkt været registret momsnummer, bankonto eller forretningsaktivitet tilknyttet det pågældende cvr.nr.

Jeg har ved flere ledighedssamtaler oplyst jobkonsulenten om mine overvejelser om helt at melde mig ud af ledighedssystemet for at prøve lykken som selvstændig indenfor salg, hvilket hun har noteret i min jobplan. Helt konkret har hun ligeledes noteret at jeg har skal følge op på en virksomhed som jeg har lavet et marketingoplæg til og at det er vigtigt at jeg får denne opgave.

Efter jeg har gennemført en 14-dages kommunal nytteindsats, har jeg modtaget skrivelse fra Jobcentrets ydelsesafdeling som nu varsler tilbageholdelse af min kontanthjælp pr. 01.10 grundet det eksisterende Cvr.nr.

Er der nogle som har lignende erfaringer eller råd til hvordan jeg skal forholde mig?

Med venlig hilsen

Anders
Anders
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: fre sep 21, 2018 8:24 am

Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster