Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Fleksløntilskud – hvilke indtægter modregnes?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Fleksløntilskud – hvilke indtægter modregnes?

Indlægaf abl » tors maj 02, 2019 7:47 am

Hej,
Jeg håber nogen kan hjælpe med et præcist og afklarende svar, da jeg har spurgt i øst og vest og tæsket rundt på nettet efter konkrete svar uden held. Jeg er ansat i fleksjob og er i tvivl om 4 tilfælde af privat indkomst og evt. modregning af fleksløntilskud.

1. Jeg er medejer af det firma jeg er ansat i som fleksjobber. Jeg får udbetalt ca. 60.000 om året efter skat i udbytte. Vil dette blive modregnet mit fleksløntilskud og i så fald hvor meget? 1 til 1 – eller en procentsats af beløbet og i så fald, hvor stor procentsats?

2. Hvis jeg vælger at sælge mine medarbejderaktier i stedet, hvad er situationen så? De er ca. 1 mio. værd før skat. Vil dette blive modregnet mit fleksløntilskud og i så fald hvor meget? 1 til 1 – eller en procentsats af beløbet og i så fald, hvor stor procentsats?

3. Når jeg i fremtiden skal arve mine forældre, hvad er situationen så? Vil dette blive modregnet mit fleksløntilskud og i så fald hvor meget? 1 til 1 – eller en procentsats af beløbet og i så fald, hvor stor procentsats?

4. Hvis jeg sælger mit hus til ca. 1,5 mio. kr. og skylder 1.1 mio. kr. i banken, hvad er scenariet så? Kommer hele beløbet på 1,5 mio. kr. til at stå som en indtægt, som skal modregnes mit fleksløntilskud? For så kommer man jo aldrig til at kunne betale af på gælden. Eller bliver overskuddet på 400.000 modregnet fleksløntilskudet? 1 til 1 – eller en procentsats af beløbet og i så fald, hvor stor procentsats?

Har meget svært ved at læse mig frem til hvornår/hvordan indtægter der ikke har noget med løn, ferie og barsel evt. modregnes fleksløntilskud.

På forhånd tak for hjælpen
abl
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors maj 02, 2019 7:43 am

Re: Fleksløntilskud – hvilke indtægter modregnes?

Indlægaf Treien » tors sep 12, 2019 7:48 pm

Ved ikke om du har fået svar. Men ellers er svaret her:

Svar på spørgsmål 2, 3 og 4. Der modregnes ikke. Der tages ikke betragtning til egen og samlever/ægtefælles formue. Kun indtægter såsom løn eller noget der kan sidestilles med løn.

Der skal ikke ske fradrag i fleksløntilskuddet for arbejdsfrie indtægter, herunder erstat- ninger. Det samme gør sig gældende for udbetalinger ved tab af erhvervsevne/invalide- pensioner eller alderspensioner.

Svar på spørgsmål 1:Du bliver modregnet, ja: begrundelse:
Dit fleksløntilskud og din løn er begrænset af et såkaldt lønloft, som svarer til den løn, der normalt udbetales for et job på fuld tid i den pågældende stilling.

Lønloftet skal være inklusiv pensionsbidrag og alle løntillæg, som du ville have ret til, hvis du arbejdede fuld ti[b]d. Kommunen skal bruge din arbejdsgivers oplysninger om lønloftet.

Din samlede lønindkomst skal indgå i beregningen. Hvis du ved siden af din løn i fleksjob har indtægter fra anden beskæftigelse, skal disse indtægter også modregnes.

Dit flekslønstilskud nedsættes med 30 % af din lønindtægt, hvis din løn + pensionsbidrag er under 14.686 kr.

Er din lønindtægt + pensionsbidrag over 14.686 kr. skal 55 % af beløbet, som overstiger 14.686 kr. fratrækkes i dit fleksløntilskud.

Hvis du har andre indtægter?
Der skal ikke ske fradrag i dit flekslønstilskud, hvis du har indtægter i form af:

- løbende udbetaling af pensioner.
- udbetaling fra gruppelivs- eller forsikringsordning.
- udbetaling grundet tab af arbejds- eller erhvervsevne.
- tilskadekomstpension.
- vederlag for deltagelse i borgerligt ombud.
Håber det er svar nok.
Mvh
Treien
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors sep 12, 2019 7:40 pm


Tilbage til Juridisk forum til fleksjob og ledighedsydelse

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster