Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Kontanthjælp og udbetaling fra LD

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Kontanthjælp og udbetaling fra LD

Indlægaf Reform » lør jan 10, 2015 2:20 pm

Hej

Jeg står til at kunne få udbetalt et større beløb fra Lønmodtagernes dyrtidsfond. Men jeg er samtidig på kontanthjælp. Jeg er informeret om at jeg ikke må have mere end 10000 kr stående på min konto hvis jeg modtager kontanthjælp.
Men jeg har en kassekredit i banken som er min nemid konto hvor pengene fra LD indsættes.
Kassekreditten er trukket til maksimum hvilket betyder at beløbet fra LD ikke kan dække min negative formue. Jeg vil derfor stadig have en negativ formue efter udbetaling fra LD, men er i tvivl om hvordan det påvirker min kontanhjælp? Kan jeg miste min kontanthjælp i en periode selvom jeg her en negativ egenkapital?
Reform
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør jan 10, 2015 2:13 pm

Re: Kontanthjælp og udbetaling fra LD

Indlægaf Louise Schelde » tors jan 15, 2015 5:03 pm

Kære Reform,

Udgangspunktet er at lønindtægter eller surrogater for indtægter skal modregnes i kontanthjælpen jf. Lov om aktiv socialpolitik §§ 30-32. Vedrørende formue, skal der ses bort fra op til 10.000 kr for enlige i henhold til Lov om aktiv socialpolitik § 14.

Såfremt din bank ikke kræver, at denne kassekredit nedbringes med den konkrete udbetaling fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond, kan det få betydning for din udbetaling af kontanthjælp, hvis gælden alligevel betales. Dette med begrundelse i, at du frivilligt vælger at betale gæld i stedet for at leve at indtægten eller formuen.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Kontanthjælp og udbetaling fra LD

Indlægaf tops » tirs okt 08, 2019 8:26 am

Hej

Min kommune siger at udbetaling fra LD er en kapitalindkomst, hvor de første 50.000 ikke modregnes i kontanthjælpen.
tops
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs okt 08, 2019 8:23 am


Tilbage til Juridisk forum til kontanthjælp

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst

cron