Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ret til barselsdagpenge?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ret til barselsdagpenge?

Indlægaf Lena » man sep 17, 2012 12:40 pm

Hej

Jeg er kommet i tvivl om, hvorvidt jeg er berettiget til barselsdagpenge. Jeg har modtaget arbejdsløshedsdagpenge fra november 2011 til slut maj 2012. Derefter meddelte jeg min A-kasse at jeg gerne ville holde fri for egen regning i 3 måneder (juli, juni, august) og forhørte mig inden da, om jeg kunne gøre dette, uden at miste retten til barselsdagpenge senere. Jeg har termin d. 3 december 2012 og burde derfor kunne gå på barsel fra d.5 november. Jeg fik dengang at vide, at det ikke var noget problem, blot jeg tilmeldte mig som ledig igen inden min barsel skulle starte. Derfor frameldte jeg mig som ledig og betalte selv for de tre måneder.
Nu har jeg så tilmeldt mig som ledig igen pr. 6.september 2012 - men nu siger A-kassen at det muligvis kan blive et problem med retten til barselsdagpenge, fordi jeg skal have haft tilknytning til arbejdsmarkedet eller modtaget ydelser mindst 13 uger før jeg går på barsel. Så nu er jeg meget forvirret, for når man læser Københavns kommunes vejledning på området, står der følgende:
"Retten til barselsdagpenge afhænger af om du opfylder beskæftigelseskravet. Det vil sige, at du skal opfylde mindst et af følgende punkter for at opnå barselsdagpenge fra kommunen:
- Du har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før fraværsperiodens begyndelse og har haft mindst 120 timers arbejde. Uafbrudt betyder, at du er på arbejde hver dag eller har en kontrakt, der oplyser om den ugentlige arbejdstid, eller
- du skal være berettiget til arbejdsløshedsdagpenge, eller..." (der er to eksempler mere, men ikke relevante i mit tilfælde)
Lidt længere nede på samme side skriver kommunen også følgende, som et eksempel på tolkning af reglerne: Hvis du er berettiget til at modtage arbejdsløshedsdagpenge fra en a-kasse er du automatisk også berettiget til at modtage barselsdagpenge fra kommunen. Dette gælder både, hvis du er fuldtidsforsikret og deltidsforsikret.
(http://www.kk.dk/Borger/Oekonomi/Barsel ... ravet.aspx)

Sådan som jeg forstår ovenstående, gælder de 13 ugers tilknytning kun folk i arbejde, da de jo skriver, at man bare skal opfylde ET af punkterne og adskiller disse punkter med ordet "eller" - og i punktet om at modtage arbejdsløshedsdagpenge står der ikke noget om, at man skal have modtaget ydelser i 13 uger før man har ret til at få barselsdagpenge.

Så hvad er rigtigt? Kan jeg få barselsdagpenge selv om jeg kun har modtaget arbejdsløshedsdagpenge 8½ uger før jeg skal barsel? Eller har A-kassen ret i at jeg skal have modtaget ydelser 13 uger inden (så de i virkeligheden har rådgivet mig forkert tilbage i maj..)?

Lidt fortvivlet og meget forvirret, så vil sætte stor pris på et svar.

Mvh Lena
Lena
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man sep 17, 2012 12:01 pm

Re: Ret til barselsdagpenge?

Indlægaf Louise Schelde » tirs sep 18, 2012 7:55 pm

Kære Lena,

Nu håber jeg, at jeg forstår dit spørgsmål korrekt.

Hvis du modtager dagpenge vil du også som udgangspunkt være berettiget til barselsdagpenge. Når man benytter begrebet beskæftigelseskravet ift. barsel, skal man henlede sin opmærksomhed på barselslovens kapitel 6. Af § 27 fremgår de betingelser, der skal være opfyldt, for at kunne modtage barselsdagpenge fra kommunen. Du har ret i, at det ikke er alle de nævnte kriterier i § 27, der skal være opfyldt på samme tid. Der er med andre ord ikke tale om en OG opremsning i lovgivningen, men derimod en ELLER opremsning. I dit tilfælde, vil det derfor være relevant, at se på § 27 stk. 1 nr. 2.

Jeg vælger at indsætte kapitel 6 i barselsloven - det drejer sig om beskæftigelseskravet for lønmodtagere og selvstændige ved barsel.

Jeg håber det var svar nok. Ellers siger du selvfølgelig til.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen

Bekendtgørelse af lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel - barselloven af 13. november 2009.
Kapitel 6
Beskæftigelseskrav
§ 27. En lønmodtager har ret til barseldagpenge fra kommunen, når den pågældende
1) har været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt i de sidste 13 uger før fraværsperiodens begyndelse og i denne periode har været beskæftiget i mindst 120 timer,
2) ville have været berettiget til arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor, jf. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., hvis der ikke havde været ret til dagpenge efter denne lov,
3) inden for den seneste måned har afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed eller
4) er elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov.
Stk. 2. I opgørelsen af 13-ugers-perioden i stk. 1, nr. 1, indgår perioder, hvor lønmodtageren har
1) arbejdet som lønmodtager,
2) arbejdet som selvstændig erhvervsdrivende umiddelbart forud for arbejdet som lønmodtager og med virksomheden har opfyldt beskæftigelseskravet efter § 28,
3) modtaget dagpenge efter lov om sygedagpenge eller dagpenge efter denne lov,
4) modtaget arbejdsløshedsdagpenge eller en ydelse, der træder i stedet herfor,
5) afholdt ferie med løn eller feriegodtgørelse,
6) modtaget godtgørelse i en opsigelsesperiode fra Lønmodtagernes Garantifond eller
7) været omfattet af en arbejdskonflikt.
Stk. 3. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag ved pasning af døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.

§ 28. Retten til barseldagpenge for en selvstændig erhvervsdrivende er betinget af, at der inden for de sidste 12 måneder har været udøvet selvstændig virksomhed i mindst halvdelen af den normale overenskomstmæssige ugentlige arbejdstid i mindst 6 måneder, heraf den seneste måned forud for fraværet. Har den selvstændige virksomhed været udøvet i mindre end 6 måneder, medregnes perioder med forudgående be­skæf­tig­else som lønmodtager.
Stk. 2. Ved vurderingen af, om beskæftigelseskravet efter stk. 1 er opfyldt, ses der bort fra perioder på indtil 1 år, hvor der er udbetalt orlovsydelse efter lov om børnepasningsorlov. Der ses endvidere bort fra perioder på indtil 2 år, hvor der efter lov om social service er ydet godtgørelse for tabt arbejdsfortjeneste ved pasning af et handicappet barn i hjemmet eller efter samme lov er ydet vederlag ved pasning af døende eller efter denne lovs § 26 er ydet dagpenge til forældre med alvorligt syge børn.

§ 29. Betingelsen for udbetaling af barseldagpenge er, at beskæftigelseskravet i § 27 eller beskæftigelseskravet i § 28 er opfyldt ved påbegyndelse af en fraværsperiode.
Stk. 2. Der kan dog udbetales barseldagpenge fra det tidspunkt, hvor en person efter fraværets påbegyndelse opfylder det beskæftigelseskrav, der er nævnt i § 27, stk. 1, nr. 2.
Stk. 3. Ved opgørelse af beskæftigelseskravet efter stk. 1 medregnes perioder, hvor en kvinde på grund af arbejdsforholdets særlige karakter har måttet ophøre med arbejdet inden 4 uger før fødslen eller det efter en lægelig bedømmelse skønnes nødvendigt, at kvinden var skånet for arbejde.
Stk. 4. Betingelserne i stk. 1 gælder ikke for udbetaling af dagpenge under forebyggende graviditetsundersøgelser efter § 18.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Ret til barselsdagpenge?

Indlægaf Lena » ons sep 19, 2012 11:39 am

Hej Louise

Mange tak for svaret. Det er rigtig rart at vide, at jeg har læst teksten korrekt, så der er tale om, at man ENTEN skal have haft arbejde i 13 uger inden barsel ELLER skal være dagpengeberettiget.
Det min A-kasse hævder er imidlertid, at selv om jeg er dagpengeberettiget, så skal jeg OGSÅ have modtaget arbejdsløshedsdagpengene i 13 uger inden jeg skal på barsel, for at være berettiget til barselsdagpengene - og det er dét, jeg ikke rigtigt kan få til at passe.

Sådan som lovteksten er udformet, referer alle specifikationerne om 13 ugers perioden så vidt jeg kan se kun til stk 1, nr. 1 i §27; dvs det er specifikationer af, hvad der kan tælles med som gyldigt, for at man har været tilknyttet arbejdsmarkedet i 13 uger som lønmodtager. Der er ikke en eneste henvisning til, at man som ledig dagpengemodtager (nr. 2) skal opfylde det samme krav om en 13 ugers tilknytning inden man går på barsel - i hvert fald sådan som jeg forstår det? Så i princippet burde man være berettiget til barselsdagpenge uanset hvor lang eller kort tid man har modtaget dagpengene, inden man går på barsel.

I mit tilfælde vil jeg have modtaget dagpenge 8½ uger, før jeg går på barsel - og sådan som jeg forstår denne ENTEN/ELLER opremsning i lovteksten, betyder det, at jeg ER berettiget til barselsdagpenge, fordi kravet i nr. 2 blot er, at jeg skal være berettiget til dagpenge. Det er derimod ikke relevant om jeg har modtaget dem i 13 uger inden eller ej - sådan som A-kassen påstår. Så mit spørsmål er derfor helt specifikt, hvem af os, der efter din mening har ret. Har A-kassen ret i, at jeg skal have modtaget dagpenge i 13 uger inden barslen påbegyndes, for at jeg kan få barselsdagpenge - eller har jeg ret i, at A-kassen blander de to krav sammen (nr. 1 + nr. 2), og at det er irrelevant hvor længe man har modtaget dagpengene inden man går på barsel, blot man ER dagpengeberettiget, på det tidspunkt hvor man går på barsel?
Håber det gjorde mit spørgsmål lidt klarere og at du har tid til at se på det igen. Jeg sætter stor pris på at kunne få en tredjeparts mening om sagen.

Mvh Lena
Lena
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man sep 17, 2012 12:01 pm

Re: Ret til barselsdagpenge?

Indlægaf Louise Schelde » tors sep 20, 2012 4:25 pm

Kære Lena,

Har du modtaget noget på skrift fra A-kassen eller evt. ringet til sygedagpengekontoret i din bopælskommune?

Når du modtager dagpenge, vil du også som udgangspunkt være berettiget til barselsdagpenge, som ovenfor anført. Jeg vil derfor anbefale dig, at du ringer ind til sygedagpengeafdelingen - deres barselskontor - og får det korrekt registeret.

De bedste hilsner fra

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron