Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Partshøring af arbejdsgiver - hvornår gælder frist fra?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Partshøring af arbejdsgiver - hvornår gælder frist fra?

Indlægaf MereSyg » lør jan 16, 2021 11:02 pm

Jeg har siden 2015 haft en §56 aftale, og jeg arbejder i min mands virksomhed (ApS) som alm. lønmodtager. Kommunen har selv forlænget min §56 i både sept. 2017 og sept. 2019, med begrundelsen, at den har været brugt mere end 10 dage. Senest til og med sept. 2021. Men, her lige inden jul fik jeg den opsagt (men kun mig, og ikke arbejdsgiver), fordi de mener, min tilstand er stationær, og at jeg har brugt aftalen til at nedsætte min ugentlige arbejdstid med (jeg er meget, meget uenig i det), og også med begrundelsen, at jeg kan være selvforsørgende på et mindre timeantal. Jeg her 62 år, og stadig i efterlønsordningen, så det betyder meget for mig, at kunne bibeholde min fuldstidsforsikring her (min mand har virksomheden til salg). Jeg fik en meget uværdig behandling af medarbejderen, som ringede og sagde, at de ville tage den fra mig, og jeg fik en partshøringsfrist på ikke engang 14 dage. Jeg søgte så om udsættelse og agtindsigt, og der fik jeg svar 3 dage inden udløb af min partshøringsfrist, at de ikke ville give mig udsættelse, og de sendte mig sagens akter. Jeg forsøgte så at svare noget, men kunne ikke nå ret meget på kun 3 dage (og et arbejde af passe, hvor jeg bruger mere end min energi), og det har fremgået af alting, at beslutningen om fratagelse var taget på forhånd) Og jeg gik desværre ned med flaget rent psykisk over det, og er endt med et tårnhøjt bloktryk oveni, så fra at arbejde næsten 30 timer i gennemsnit er jeg nu nede på 3 daglige timer, og jeg har det virkelig dårligt. Og uanset, at jeg har både tigget og bedt, så fastholdt de, at jeg ikke havde en § 56 aftale mere - fra lige før jul. Jeg har så læst mig frem til, at arbejdsgiver skal partshøres, når man fratager en ansat sygedagpenge, som de jo gør her. Det mente de ikke var unødvendigt, når vi deler folkeregisteradresse. Så klagede jeg på vegne af virksomheden til Jobcenter. Det har så afstedkommet, at min sagsbehandler har sendt et ikke særligt behageligt brev til både mig og arbejdspladsen. Nu har vi begge pludselig hele 4 ugers frist at svare i. Men, datoen for fratagelse før jul fastholder de. Mit spørgsmål, i første omgang går på, om de ikke, rent juridisk, først kan inddrage aftalen, NÅR arbejdsgiver har svaret? Jeg forsøger at købe mig lidt tid til prof. hjælp med selve fratagelsen, og jeg forsøger at komme mere ovenpå rent helbredsmæssigt, for det har godt nok taget rigtig hårdt på mig, det her.
MereSyg
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør jan 16, 2021 10:23 pm

Re: Partshøring af arbejdsgiver - hvornår gælder frist fra?

Indlægaf Rikke - frivillig » tors jan 21, 2021 4:39 pm

Kære MereSyg.

En § 56-aftale gælder som udgangspunkt i 2 år, med mindre der sker væsentlige ændringer, der kan ændre vilkårene for aftalen.
Med udgangspunkt i dine nuværende 3 timer dagligt vil det være relevant at indgå i en drøftelse med kommunen/Jobcentret om, hvad de så kan tilbyde ift. afklaring af din arbejdsevne - hvis en §56-aftale har kunnet medføre, at du har kunnet opretholde et ordinært arbejde, er det jo netop det, der danner grundlag for en sådan aftale.
Alternativt vil en arbejdstid på 3 timer om dagen jo tale ind i målgruppen for et fleksjob, så uanset hvad skal Jobcentret inddrages aktivt og deltage i afklaringen af din arbejdsevne og tilbagevenden til arbejdsmarkedet.

Jeg håber ovenstående kan være dig en hjælp - ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

De bedste hilsner
Rikke - frivillig hos Sociale Rettigheder
Rikke - frivillig
 
Indlæg: 49
Tilmeldt: man nov 25, 2019 2:13 pm

Re: Partshøring af arbejdsgiver - hvornår gælder frist fra?

Indlægaf MereSyg » tors jan 21, 2021 5:27 pm

Mange, mange tak, Rikke. Det er også sådan, jeg ser på det, men du forklarer det så klart og tydeligt. Jeg har bare problemet med tågehjerne lige nu, og en meget uempatisk sagsbehandler. Hun har f.eks. skældt mig ud for at bruge aftale ulovligt, og hun er meget hård i tonen. Så jeg er desværre gået ned på det. Så jeg ønsker mig også meget en anden sagsbehandler. Men, jeg har brug for noget tid også - for jeg prøver at komme lidt mere ovenpå, rent psykisk (og jeg er nødt til at passe arbejdet bare lidt, ellers mister vi op til 10 arbejdspladser uden mig, da jeg er den eneste, der kan kontorarbejdet). Så det, jeg spørger om (Citat): "Mit spørgsmål, i første omgang går på, om de ikke, rent juridisk, først kan inddrage aftalen, NÅR arbejdsgiver har svaret?" (citat slut) Altså hvis kommunen kan inddrage §56 aftalen, har de så lov til at gøre det før arbejdsgiver har fået svaret på sin partshøring (det er jo en aftale mellem mig, kommunen og arbejdsgiver), og de har jo kun inddraget den overfor mig i december (kun i min e-boks). Derefter har sagsbehandler så godt nok lavet partshøring af arbejdsgiver her i januar (efter arbejdsgiver har protesteret), men de fastholder datoen i december! (og aftalen er ikke mere i deres system, selvom arbejdsgiver stadig har frist til at blive partshørt i) Så jeg mener jo ikke, datoen for inddragelsen kan blive, før de har fået svar fra arbejdsgiver/svarfristen udløber i februar. Hvad siger juraen her? På forhånd tak for et svar på det.
MereSyg
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: lør jan 16, 2021 10:23 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster