Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Særliguddannelsesydelse og tilskud til tandlæge.

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Særliguddannelsesydelse og tilskud til tandlæge.

Indlægaf passos2 » fre jun 07, 2013 11:02 am

Hej
Kan du orientere om reglerne for tilskud til tandlæge, når man modtager Særlig uddannelsesydelse (60 pct af dagpenge - altså ordningen fra 1.januar 2013).
Er man under samme regler som kontanthjælp - og hvor kan man finde nogt på skrift at vise Københavns Kommune?

Tak for din fantastiske indsats.

Passos
passos2
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs dec 04, 2012 12:29 pm

Re: Særliguddannelsesydelse og tilskud til tandlæge.

Indlægaf Louise Schelde » tors jun 13, 2013 7:22 am

Kære Passos,

Jeg vil anbefale dig, at du søger kommunens Ydelsescenter om en vurdering efter Lov om aktiv socialpolitik § 82. Det må bero på en konkret vurdering, om der efter denne bestemmelse, vil være mulighed for dækning - helt eller delvis.

Jeg indsætter bestemmelsen nedenfor.

Håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

Sygebehandling m.v.
§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Særliguddannelsesydelse og tilskud til tandlæge.

Indlægaf passos2 » fre jun 14, 2013 4:10 am

Tak for svar.
Misforstår jeg loven, hvis jeg mener at det er en rettighed og ikke bare et skøn fra kommunen.?
https://www.retsinformation.dk/Forms/r0 ... ?id=144929

Da min erfaring med myndighederne (Kbh kommune) er små, men uheldige, foretrækker jeg at kende deres procedure inden jeg kontakter dem. Et springende pkt er vel om "særlig udd.ydelse" anses som "svarende til kontanthjælpsniveau".

Konkret forventer jeg en "egen-betaling" på kr.4.000.
Er der andre på særlig udd.ydelse, som har erfaring medtilskud til tandlæge?,

Nedenfor har jeg pastet den nye lov fra november 2012.

Mvh Passos

2. Efter § 82 indsættes før overskriften før § 83:
»§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp.
Stk. 2. For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr.
Stk. 3. Den årlige egenbetaling efter stk. 2 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året.
Stk. 4. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.
Stk. 5. Modtagere af tilskud efter stk. 1-4 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres.«
passos2
 
Indlæg: 7
Tilmeldt: tirs dec 04, 2012 12:29 pm

Re: Særliguddannelsesydelse og tilskud til tandlæge.

Indlægaf Louise Schelde » fre jun 14, 2013 10:24 am

Kære Passos,

Ansøgning om tandbehandling og sygebehandling indsendes og ansøges efter Lov om aktiv socialpolitik § 82 - Dette fremgår af § 82a stk. 5. §§ 82-82a er ikke skal bestemmelser, men bestemmelser der kan benyttes ud fra et økonomisk skøn og konkret vurdering i den enkelte sag. Det beror derfor på en konkret vurdering, om der kan ydes tilskud og i givet fald hvor meget.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

Sygebehandling m.v.

§ 82. Kommunen kan yde hjælp til udgifter til sygebehandling, medicin, tandbehandling eller lignende, der ikke kan dækkes efter anden lovgivning, hvis ansøgeren ikke har økonomisk mulighed for at betale udgifterne. Der kan kun ydes hjælp, hvis behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet. Der kan kun undtagelsesvis ydes hjælp til udgifter til behandling uden for det offentlige behandlingssystem. Dette forudsætter, at der ikke er behandlingsmuligheder inden for det offentlige behandlingssystem, og at behandlingen i hvert enkelt tilfælde er lægeligt velbegrundet.

§ 82 a. Kommunen yder tilskud til betaling for tandpleje til personer, som modtager ydelser efter loven svarende til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager særlig hjælp efter § 27 a, har ret til tilskuddet, hvis hjælpen inklusive førtidspension efter lov om social pension svarer til kontanthjælpsniveau. Personer, der modtager revalideringsydelse, ressourceforløbsydelse eller ledighedsydelse, har ret til tilskuddet, hvis de modtager en ydelse svarende til, hvad de ville være berettiget til i kontanthjælp, og opfylder de økonomiske betingelser for at modtage kontanthjælp.
Stk. 2. For personer fra 18 år til og med 24 år ydes tilskud efter stk. 1 til dækning af 100 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 600 kr. For personer, som er 25 år eller derover, ydes tilskud til dækning af 65 pct. af modtagerens egne udgifter til tandpleje, som årligt overstiger en egenbetaling på 800 kr.
Stk. 3. Den årlige egenbetaling efter stk. 2 opgøres for det enkelte kalenderår på grundlag af dokumenterede afholdte udgifter til tandpleje, uanset om personen har tilhørt den berettigede personkreds hele året.
Stk. 4. Kommunen skal forhåndsgodkende, at der ydes tilskud efter stk. 2, hvis udgiften til et samlet behandlingsforløb overstiger 10.000 kr. Kommunen skal i den forbindelse vurdere, om behandlingen er nødvendig og helbredsmæssigt velbegrundet.
Stk. 5. Modtagere af tilskud efter stk. 1-4 kan søge om hjælp til dækning af den resterende egenbetaling efter § 82. Ansøgning herom skal være indgivet, før behandlingen udføres.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron