Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Hvad og hvor meget kan skat.dk tillade sig?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Hvad og hvor meget kan skat.dk tillade sig?

Indlægaf Hornefjord » man sep 02, 2013 8:39 pm

Hej debatforum & Louise Schelde
Nu er jeg kommet i den heldige situation, at skat.dk's inddrivelses-center synes det er rimeligt at forhøje min trækprocent for at inddrive min gæld til det offentlige. Historien er følgende: Jeg har været på sygedagpenge 1 år, derefter kontanthjælp 1 år grp. 2 med et arbejdsprøvningsforløb. Primo juli er jeg blevet raskmeldt med status som ledig og dermed overgået til alm. dagpenge.
Problemet er bare at min almindelige trækprocent på 38% er forhøjet til 49% - hvilket skat.dk åbenbart gerne må gøre uden at blinke med øjnene - og det bringer mig i den situation, at min nettoindkomst kun lige akkurat kan dække de mest basale faste udgifter såsom husleje, vand, varme, el, forsikring, teleselskab, afdrag på banklån.
Så er spørgsmålet: Er der ikke noget, der hedder et minimum rådighedsbeløb, der skal tages hensyn til fra skat.dk's side?
Jeg har i dag været i telefonisk kontakt med skat.dk, der rådede mig til at indsende et udførligt budget, hvorefter ' der vil blive kigget på sagen' , men alligevel er følelsen af afmagt overfor en mastodont som skat.dk stor.
Hilsen Peter
Hornefjord
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man maj 13, 2013 10:49 pm

Re: Hvad og hvor meget kan skat.dk tillade sig?

Indlægaf SusanT » tirs sep 03, 2013 1:07 am

Jeg har selv haft flere erfaringer med SKAT - såvel i egne sager, som for andre. Det bedste jeg kan råde dig til, er at gøre som SKAT har anmodet dig om. Hvis du fremlægger tilstrækkelig dokumentation, plejer SKAT at være til at snakke med. Og alt efter dine familieforhold (enlig, gift m.v. børn?) så er der et rimeligt krav til rådighedsbeløb. Men du kan selv finde de muligheder der er, på SKAT`s hjemmeside under inddrivelse og inddrivelsescentret. Jeg håber dette kan hjælpe dig til lidt ro og oversigt over mulighederne og reglerne.
Venligst SusanT
SusanT
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: ons aug 28, 2013 10:49 pm

Re: Hvad og hvor meget kan skat.dk tillade sig?

Indlægaf Louise Schelde » tirs sep 03, 2013 6:08 pm

Kære Peter,

SKAT har mulighed for at hæve træprocenten. Såfremt man ikke er enig i trækprocenten, kan man anmode SKAT om, at få udarbejdet et budget og derefter kan der tages stilling til om trækprocenten er realistisk i forhold til et rådighedsbeløb.

Det er dog fastsat, at der skal eksistere et rådighedsbeløb. Af SKAT´s hjemmeside fremgår satserne for rådighedsbeløb for enlige, ægtefæller/samlever og når der er børn i husstanden.

Jeg indsætter et link til SKAT´s hjemmeside med henvisninger til svar på dine spørgsmål.

http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1757889

Håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster