Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Pension og dagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Pension og dagpenge

Indlægaf mherskind » lør okt 12, 2013 5:43 pm

Hej
Mit pensionsselskab vil udbetale min pensionsopsparing, fordi jeg ikke har indbetalt til den i et stykke tid, og beløbet ikke er så stort. Må jeg gerne modtage en sådan engangsudbetaling samtidig med at jeg får dagpenge? Eller skal det modregnes dagpengene? Jeg har mulighed for at få flyttet pengene til en anden pensionsopsparing, men vil helst have dem udbetalt nu, selvom jeg skal betale lidt mere i skat.
Mvh.
mherskind
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør okt 12, 2013 5:36 pm

Re: Pension og dagpenge

Indlægaf Louise Schelde » søn okt 13, 2013 1:24 pm

Kære mherskind,

I henhold til Lov om arbejdsløshedsforsikring § 51, skal indtægter ud over dagpengene oplyses til A-kassen. Hovedreglen er, at indtægter modregnes i dagpengeudbetalingen , så den samlede udbetaling ikke overstiger det beløb, den ledige er berettiget til. Der er dog visse undtagelser.
Nedenfor fremgår henholdsvis de udbetalinger som skal modregnes og de udbetalinger som er fritaget for modregning:

Modregnes:

• Skattepligtige beløb som er modtaget for udøvelse af borgerlige ombud og offentlige og private hverv.
• Udbetaling af løn, rådighedsvederlag og ydelser, der træder i stedet for disse. Det gælder, selv om der ikke udføres arbejde i den periode, udbetalingen dækker, og uanset om udbetalingen sker løbende eller som engangs-beløb. Det er som hovedregel antallet af løntimer, der fratrækkes i dagpengeudbetalingen.
• Udbetalt feriegodtgørelse med de antal dage som godtgørelsen dækker.
• Hverv/bidrag som borgmester, rådmand, og udvalgsformand
• Løbende udbetalinger af pension og tillæg hertil, som er led i et tidligere ansættelsesforhold og er af en sådan karakter, at det er normalt at arbejdsgiveren bidrager til pensionen.

Modregnes ikke i dagpengene:

• Beløb du modtager for varetagelse af hverv i henhold til de kommunale styrelseslove, f.eks. kommunalbestyrelsesmedlem (honorarer til udvalgsformænd modregnes dog)
• Hverv som nævning, domsmand og lægdommer
• Tilforordnet ved valg og opfyldelse af vidnepligt

Jeg indsætter § 51 nedenfor, så du selvfølgelig kan se ordlyden i bestemmelsen.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 51. Modtager et medlem i anledning af ledighed ydelser, som ikke er omfattet af denne lov, skal medlemmet straks underrette arbejdsløshedskassen herom, og dagpengene nedsættes, således at det samlede daglige ydelsesbeløb, medlemmet modtager, ikke overstiger det beløb, der kan udbetales efter § 48, stk. 3, § 49, stk. 5 og 6, eller § 50.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster