Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

paragraf 34 boligstøtte

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

paragraf 34 boligstøtte

Indlægaf heaven » tirs nov 26, 2013 2:23 pm

Hej - jeg er lige indgået ind i den særlige uddannelsesstøtte - og i denne forbindelse har jeg søgt om boligstøtte efter paragraf 34.
Jeg er enlig forsørger for 2 drenge (11 og 5 år) og min husleje er på 10.585 (inkl. vand og varm). Jeg får maksimalt boligsikring på 3.385 kr., der beregnet for enlig forsørger til 2 børn.
Den særlige uddannelsestøtte satser, i min tilfælde, er på 13.884 før skat.
Min børn går i friskole/børnehaven der koster ca. 2000 kr. mdl.
Alt i alt, kan man regne ud at jeg har 0 eller underskud som rådighedsbeløb - dvs at udbetaling pr. måned dækker knap a´nap kun min husleje.

Jeg fik at vide i kommune at min situation udløser ikke paragraf 34, for særlig høj husleje.
Mit spørgsmål er: hvad udløser så paragraf 34, hvis ikke en høj husleje?

Jeg har prøvet i flere år at finde en billig lejlighed og sat det til bytte på forskellige internet-sider - har også henvente mig til kommunen flere gange, for hjælp for at finde billig bolig. Deres svar var, at jeg skulle ud på gaden først. Jeg har ingen familie i landet, og jeg kommer bogstavelig talt på gaden med 2 børn, hvis jeg bliver smidt ud af min bolig. Det kan jeg ikke tillader.

Jeg har en deltids job, der kan ikke forbeder min økonomi, da det bliver regnet ud krone for krone.

Hvad er så min muligheder? og rettigheder? og hvad betyder paragraf 34 i dette tilfælde?
heaven
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs nov 26, 2013 1:13 pm

Re: paragraf 34 boligstøtte

Indlægaf Louise Schelde » lør nov 30, 2013 1:39 pm

Kære Heaven,

Jeg indsætter § 34 fra Lov om aktiv socialpolitik nedenfor. Målgruppen for selve bestemmelsen fremgår deraf. Bestemmelsen indsættes med de ændringer der gælder fra 01. januar 2014.

Såfremt du er uenig med kommunen i, om du er omfattet af målgruppen eller ej, vil jeg anbefale, at du anmoder om en skriftlig afgørelse.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen


§ 34. Personer, der opfylder betingelserne i § 11, og som har høje boligudgifter eller stor forsørgerbyrde, kan særskilt eller i forbindelse med udbetaling af hjælp efter §§ 23-25 få en særlig støtte.
Stk. 2. Inden kommunen giver støtte, skal det undersøges, om der kan skaffes en rimelig, billigere bolig.
Stk. 3. Følgende personer kan ikke få særlig støtte:
1) Ægtepar og samlevende, jf. §§ 2 a og 2 b, der er omfattet af § 13, stk. 10.
2) Personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, personer, som alene får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, personer, som får uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 9 og 10, og aktivitetstillæg efter § 24, stk. 2, nr. 6 og 7, og personer, som alene får kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7-10. Personer, der modtager uddannelseshjælp efter § 23, stk. 2, nr. 7 og 8, og personer, der modtager kontanthjælp efter § 25, stk. 3, nr. 7 og 8, kan dog modtage særlig støtte i de første 3 måneder.
3) Personer, der får hjælp efter §§ 25 a og 27.

Stk. 4. Personer, der får nedsat hjælpen efter §§ 36-42 og 69 b-f, får særlig støtte med det beløb, der ville have været udbetalt, hvis de pågældende ikke havde været omfattet af nedsættelsen.
Stk. 5. Personer, der modtager ressourceforløbsydelse, kan alene få særlig støtte, hvis de opfylder betingelserne for at modtage uddannelses- eller kontanthjælp.
Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for beregningen af støtten efter stk. 1, herunder regler om begrænsning af støtten og fradrag for indtægter.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster