Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Mand, kvinde - barselsdagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Mand, kvinde - barselsdagpenge

Indlægaf Mamarie » tirs dec 03, 2013 3:48 pm

Hej

Jeg er desværre i den situation, at jeg af forskellige årsager ikke er dagpengeberettiget op til min termin d. 6. januar. Det har jeg hele tiden fået bekræftelse på fra min a-kasse, men det er desværre ikke tilfældet. Dvs. at jeg nu har søgt kontanthjælp under min barsel, men her falder jeg og min kæreste desværre ind under den nye reform i 2014, og det betyder, at vi mere eller mindre skal leve af hans - i perioder - beskedne løn som selvstændig.

Nu kommer mit (måske nok dumme) spørgsmål: Når vi ser på hans situation, så er han ikke medlem af en a-kasse, men som selvstændig berettiget til barselsdagpenge - eller hvad? Kan vi på nogen måder begge drage nytte af det i nogle måneder? I stedet for kontanthjælp?

Jeg ved at det er lidt far fetched - men vi er ret desperate, for vores nuværende situation dikterer, at jeg skal hente arbejde ind lige efter fødslen.

På forhånd tak!
Mamarie
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs dec 03, 2013 3:36 pm

Re: Mand, kvinde - barselsdagpenge

Indlægaf Louise Schelde » fre dec 20, 2013 5:16 pm

Kære Mamarie,

Når du modtager kontanthjælp, vil det også være den ydelse, du vil være berettiget til under barsel. Barselsdagpenge kan derudover udbetales til din kæreste, såfremt han opfylder betingelserne. Betingelserne for hvem der kan modtage barselsdagpenge er:

Lønmodtagere skal:
- Have været tilknyttet arbejdsmarkedet uafbrudt de sidste 13 uger med mindst 120 timer før barselsorlovens start
være berettiget til arbejdsløshedsunderstøttelse eller en ydelse, der kan træde i stedet
-Have afsluttet en erhvervsmæssig uddannelse af mindst 18 måneders varighed inden for den sidste måned
være elev i lønnet praktik i en uddannelse, der er reguleret ved eller i henhold til lov

For selvstændige gælder:
Du skal have drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang i mindst seks måneder inden for de sidste 12 måneder. Heraf den seneste måned før dit fravær.

Hvordan kan selve barselsperioden fordeles:
I har som forældre ret til 52 ugers barselsorlov med fulde dagpenge tilsammen.

Efter fødslen gælder:
- moderen pligt til fravær i to uger
- moderen ret til barselsdagpenge i 14 uger
- faderen ret til barselsdagpenge i to uger i 14 ugers perioden. Hvis fader ønsker at holde mere end de to uger i 14 ugers perioden, reducerer det forældrenes fælles 32 uger
- forældrene fælles ret til barselsdagpenge i 32 uger efter moders første 14 uger. De 32 uger kan frit deles mellem forældrene

Derudover er der flere muligheder for at forlænge eller udskyde barselsorloven. Eksempelvis kan:

ledige forældre forlænge 32 ugers perioden med otte uger og nedsatte barselsdagpenge
beskæftigede forældre forlænge 32 ugers perioden med 14 uger og nedsatte barselsdagpenge
forældre udskyde dele af orloven til et senere tidspunkt indtil barnet fylder ni år
Hvis barnet bliver indlagt på sygehus under barselsorloven, kan moderen få forlænget barselsdagpengeperioden.

I kan vælge at fordele barselsorloven i mellem jer. Det vil sige fordele de 52 uger ud fra ovenstående skema. De uger din barns far ønsker, kan han, hvis han opfylder betingelserne, få udbetalt barselsdagpenge. Du kan imens modtage kontanthjælp, men skal stå til rådighed, såfremt du ikke har fritagelse på grund af barsel længere.

Det er Udebetaling Danmark, der står for udbetalingen, og jeg vil anbefale at i kontakter dem, for en nærmere gennemgang. Når i er blevet enige om fordelingen af jeres barsel skal kommunen endvidere have besked.

Jeg håber det var svar nok.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron