Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

dagpenge og hundekennel

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

dagpenge og hundekennel

Indlægaf Rottdania » ons maj 14, 2014 8:08 am

Hej.

Jeg er pt på dagpenge og har en hundekennel sammen med min kæreste, bestående af pt 4 hunde. Kennelen har jeg haft de sidste 4 år og har kun haft hvalpe 2 gange. Nu har min a-kasse opdaget vores kennel og mener at det er selvstændig bierhverv. Jeg har tidligere været på dagpenge, hvor jeg også havde kennelen (alene) og der har det ikke været noget problem. Kan det være rigtigt at kennelen må betragtes som selvstændig erhverv. I følge skat er det kun hobbyerhverv.
Rottdania
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons maj 14, 2014 8:02 am

Re: dagpenge og hundekennel

Indlægaf Louise Schelde » tors maj 15, 2014 2:51 pm

Kære Rottdania,

Det afgørende i en sag som din er, hvorvidt der er tale om bierhverv eller hobbyvirksomhed.

Bierhverv kommer på tale, hvis hensigten er at tjene penge og du er registreret med erhverv hos SKAT, hvor du kan trække eventuelt underskud fra. Såfremt der er tale om bierhverv, kan du kun modtage dagpenge, hvis erhvervet ikke er din hovedbeskæftigelse og ikke har været grundlaget for dit medlemsskab ved en A-kasse og din ret til dagpenge. Under alle omstændigheder kræver bierhverv godkendelse af A-kassen, såfremt der skal ske udbetaling af dagpenge sideløbende.

En hobby eller fritidsaktivit har ikke betydning for din ret til dagpenge. Det der kan tale for hobbyvirksomhed, er selvfølgelig, at du er registreret som sådan hos SKAT.

Jeg vil anbefale, at du fremlægger din registrering ved SKAT for din A-kasse, så det ikke får betydning for din udbetaling.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: dagpenge og hundekennel

Indlægaf Rottdania » søn maj 18, 2014 9:50 am

Hej igen.

Nu har jeg været ved at kigge i alle brevene fra min a-kasse. I brev af 6/3-14 har jeg fået bevilget dagpenge og tilladelse til at drive min selvstændig virksomhed (kennelen) i begrænset periode på 78 uger. I brev af 4/4-14 skriver a-kassen at jeg nu driver selvstændig bibeskæftigelse og min dagpengeret snart ophører.
Jeg er ikke registreret hos skat. Skal jeg været det? Jeg er blevet anmeldt til skat sidste år pga evt. erhverv, men skat har afsluttet sagen da de ikke finder min kennel som erhverv.
Nu er min dagpengeperiode på 78 uger snart ved at udløbe og jeg er i tvivl om hvorvidt jeg har optjent timer nok til en ny periode. Jeg blev ledig 31/12-13 og har indetil da været i arbejde i 1,5 år på fuldtid. Mit sidste spørgsmål er vedr. arbejdstimer i min kennel, som a-kassen mener at jeg skal skrive på mit dagpengekort. I følge a-kassen skal jeg skrive alle de timer på, som bliver brugt i kennelen, også selvom det er min kæreste og mine børn som lægger de timer i kennelen. Dvs når de lufter og fodrer hundene. Kan det være rigtigt? Jeg har ikke skrevet nogle timer på siden januar (der solgte jeg den sidste hvalp) og har fået mine fulde dagpenge udbetalt.
Rottdania
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons maj 14, 2014 8:02 am

Re: dagpenge og hundekennel

Indlægaf Louise Schelde » tirs maj 20, 2014 9:47 pm

Kære Rottdania,

Det kan tyde på, at de faktuelle oplysninger ikke stemmer overens. Såfremt du sammen med A-kassen har besluttet, at din kennel skal være din bibeskæftigelse og dermed give dig mulighed for, at etablere dig som selvstændig med netop dette erhverv - altså opbygge et selvstændigt erhverv med hjælp i form af supplerende dagenge, hænger dette ikke sammen med, at du er registreret som hobbyerhverv hos SKAT. Jeg vil anbefale, at du får udfærdiget en konkret målafklaring og plan med din A-kasse og får alle begreber fastslået.

Reglerne for supplerende dagpenge i 78 uger er således:

Du kan drive selvstændig virksomhed som bibeskæftigelse i op til 78 uger, og samtidig få udbetalt dagpenge. Du bruger kun af de 78 uger, når du rent faktisk får udbetalt enten dagpenge eller feriedagpenge. Denne regel om supplerende dagpenge kan også benyttes, hvis du deltager i din ægtefælles virksomhed. Når du har drevet selvstændig virksomhed i 78 uger, som bibeskæftigelse, og har fået supplerende dagpenge, kan udbetaling af dagpenge kun fortsætte, hvis din virksomhed ophører.

Retten til ny periode med dagpenge i 78 uger, samtidig med bibeskæftigelse, får du, hvis du har haft lønarbejde i 962 timer - inden for 18 måneder.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster