Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Virksomhedspraktik igen og igen – kan det være rigtigt?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Virksomhedspraktik igen og igen – kan det være rigtigt?

Indlægaf Aniri » tirs jun 24, 2014 10:24 am

Hej,

Jeg er for nyligt blevet uddannet bachelor i International Handel og Markedsføring, og har siden februar måned været aktiv jobsøgende. Gennem jobcenter er jeg blevet sendt ud til en privat aktør AS3 som en del af min aktivering – et forløb på 6 uger, hvor jeg skal skrive ansøgninger osv. Efter de 6 uger var gået, og jeg har endnu ikke fundet et job, skal jeg i virksomhedspraktik. Jeg har ikke noget imod at komme i praktik, hvis det har noget med mit uddannelse at gøre og kan gavne mine faglige kompetencer samt jobmuligheder. Problemet er bare, at AS3 udelukkende fokuserer på at sende mig ud ”et eller andet sted”, bare så jeg kan komme videre. De ”truer” lide med, at jeg kan risikere at komme i praktik i Netto, hvis jeg selv ikke finder noget, hvilket jeg synes er dårlig stil, når det ikke vil gavne mig på nogen måder. Derudover kan jeg slet ikke forstå, hvordan AS3 kan rådgive kandidaterne om, at finde praktikpladser udenfor sin branche, for at have en større chance at komme ud i en praktik. Eftersom jeg er uddannet indenfor marketing, er jeg i det mindste interesseret i, at komme i praktik indenfor noget kontor, hvis jeg overhovedet skal få lidt erfaring med på vejen. Men personalet siger til mig, at jeg skal have en plan B – måske søge praktik som salgsassistent. Jeg synes ikke det er fair, og føler ikke at de holder sig til loven. Jeg har nu lidt over 2 uger tilbage, hvor jeg skal være hos AS3, fordi jeg starter på selvvalgt kursus og de vil stadig have, at jeg finder en praktik i de 2 uger – og det prøver jeg også, men det er svært! På den anden side tænker jeg, hvordan vil det overhove gavne mig at komme i praktik i 2 uger? Når jeg spørger personalet om hvorfor jeg SKAL i praktik når der kun er 2 uger tilbage, så får jeg det her svar: ”Det skal du bare - det er reglerne. Du har brugt dine 6 uger her, de næste 26 uger skal du være i virksomhedspraktik.”

Jeg føler mig helt magtesløs og ved ikke hvem jeg skal henvende mig til, for jeg synes ikke det er i orden, den måde AS3 ”rådgiver” de ledige på. Kan det virkelig være rigtigt, at virksomhedspraktik bliver ”misbrugt” på den måde, så at virksomheder som AS3 kan få sine penge af kommunen? Er der noget jeg kan gøre?
Aniri
 
Indlæg: 3
Tilmeldt: tirs jun 24, 2014 9:35 am

Re: Virksomhedspraktik igen og igen – kan det være rigtigt?

Indlægaf Louise Schelde » søn jun 29, 2014 5:54 am

Kære Aniri,

Rådighedsforpligtelsen for dagpengemodtagere skal forstås bredt. I henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring betyder det, at man skal søge bredt og kunne tage arbejde med dags varsel jf. § 62. Såfremt der ikke er tale om rådighed, vil der kunne sanktioneres.
Frem mod ordinær beskæftigelse vil der være mulighed for, at iværksætte beskæftigelsesfremmende foranstaltninger efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. I den forbindelse udarbejdes en jobplan, som skal tilgodese dine ønsker og behov men samtidig tilgodese arbejdsmarkedets behov jf. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §§ 27-29. Dette betyder, at såfremt der mangler arbejdskraft på et område, som du kan bestride, også udenfor dine konkrete uddannelseskompetencer, forventes det, at du stiller dig til rådighed.
Virksomhedspraktik jf. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 42 kan benyttes som en beskæftigelsesfremmmende foranstaltning frem mod ordinær beskæftigelse - og som opkvalificering. Varighed af virksomhedspraktik fremgår af samme lovs § 44. Jeg indsætter bestemmelserne nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

Lov om arbejdsløshedsforsikring:
§ 62. Der kan kun udbetales dagpenge til et medlem, som står til rådighed for arbejdsmarkedet. Det er en betingelse for at være til rådighed, at medlemmet
1) er aktivt arbejdssøgende,
2) kan og vil overtage arbejde med dags varsel,
3) kan og vil deltage i samtaler og aktiviteter i arbejdsløshedskassen,
4) kan og vil deltage i kontaktforløb, herunder i samtaler i jobcenteret og hos en anden aktør, og i aftalte aktiviteter og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
5) giver jobcenteret de oplysninger, som er nødvendige for, at medlemmet kan henvises til arbejde og gives tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Dagpenge må ikke udbetales til et medlem,
1) som er sygt eller i øvrigt ude af stand til at påtage sig arbejde af normalt omfang,
2) som aftjener værnepligt eller unddrager sig denne,
3) som ved domstols- eller administrativ afgørelse er berøvet sin frihed, eller som unddrager sig frihedsberøvelse,
4) som forsørges på institution, eller
5) som af anden grund ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.
Stk. 3. Kriminalforsorgen skal underrette Arbejdsmarkedsstyrelsen, hvis et medlem, der modtager dagpenge, undergives strafafsoning eller anden frihedsberøvende foranstaltning, herunder varetægtsfængsling, som følge af et strafbart forhold.
Stk. 4. Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette Arbejdsmarkedsstyrelsen, når myndigheden får formodning om, at et medlem modtager dagpenge, hvis
1) medlemmet bevidst unddrager sig strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor
a) medlemmet er varetægtsfængslet,
b) politiet eftersøger medlemmet med henblik på varetægtsfængsling eller
c) der foreligger en varetægtsfængslingskendelse, eller


2) medlemmet bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet i tilfælde, hvor medlemmet er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse.
Stk. 5. Arbejdsmarkedsstyrelsen skal videregive underretninger, jf. stk. 3 og 4, til medlemmets arbejdsløshedskasse.
Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler for anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1 og 2. Der kan herunder fastsættes nærmere bestemmelser om
1) de betingelser, et medlem skal opfylde for at kunne anses for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet,
2) medlemmets kontakt med arbejdsløshedskassen, jobcenteret og andre aktører i forbindelse med den aktive beskæftigelsespolitik samt
3) tab af dagpengeret som følge af manglende rådighed og generhvervelse af dagpengeret.

Sanktioner
Såfremt den ledige ikke står til rådighed, afviser tilbud om arbejde og ikke deltager i samtaler eller aktiviteter som aftalt, må udbetalingen bringes til ophør.
Af §§ 63-63a i Lov om arbejdsløshedsforsikring fremgår det helt konkret, hvornår dagpenge ikke længere kan udbetales. Såfremt den ledige er selvforskyldt ledig, vil der blive tale om en karantæneperiode jf. § 63 stk. 4.

§ 63. Dagpenge må ikke udbetales, jf. stk. 4, til et medlem, hvis ledighed skyldes,
1) at medlemmet uden fyldestgørende grund afslår et rimeligt arbejde, som pågældende er henvist til af jobcenteret, arbejdsløshedskassen eller andre efter kapitel 3 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
2) at medlemmet uden fyldestgørende grund ophører med sit arbejde,
3) at medlemmet afskediges af en grund, der væsentligst kan tilregnes medlemmet,
4) at medlemmet under en jobsamtale uden fyldestgørende grund afslår at medvirke til at indgå aftaler om tilbud eller uddannelsespålæg efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats eller at følge op på indgåede aftaler om beskæftigelsesindsatsen, eller
5) at medlemmet uden fyldestgørende grund udebliver fra, afslår eller ophører i tilbud eller uddannelse på baggrund af et uddannelsespålæg efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, nr. 2, finder ikke anvendelse ved ophør af selvstændig virksomhed, jf. § 57, stk. 3. I disse tilfælde udbetales dagpenge ikke for de første 3 uger efter ophøret. Dog udbetales dagpenge efter den første uge ved ophør på grund af konkurs eller tvangsauktion.
Stk. 3. Et medlem, der nægter at medvirke til udvikling og produktion af krigsmateriel, jf. lov om krigsmateriel m.v., anses for at have fyldestgørende grund til at undlade at overtage arbejde eller ophøre med arbejdet, jf. stk. 1.
Stk. 4. Ved selvforskyldt ledighed efter stk. 1 pålægges medlemmet en karantæne på 3 uger. Hvis medlemmet inden for de seneste 12 måneder forud for den selvforskyldte ledighed er blevet selvforskyldt ledig, jf. stk. 1, bortfalder retten til dagpenge. Dagpengeretten er bortfaldet, indtil medlemmet
1) som fuldtidsforsikret lønmodtager i henhold til lov om et indkomstregister har fået indberettet 300 løntimer, jf. dog § 52, inden for en sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved månedsindberetninger, eller 276 løntimer, jf. dog § 52, inden for en sammenhængende periode, der dækker 12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger,
2) som deltidsforsikret lønmodtager i henhold til lov om et indkomstregister har fået indberettet 150 løntimer, jf. dog § 52, inden for en sammenhængende periode, der dækker 3 måneder ved månedsindberetninger, eller 138 løntimer, jf. dog § 52, inden for en sammenhængende periode på 12 uger ved uge- eller 14-dages-indberetninger eller
3) i mindst 26 uger uafbrudt har drevet selvstændig erhvervsvirksomhed i væsentligt omfang.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler for anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-4. Der kan herunder fastsættes regler om, at visse perioder, for hvilke der ikke indberettes løntimeoplysninger til indkomstregisteret, kan medregnes til opfyldelsen af beskæftigelseskravet i stk. 4.

63 a. Der kan ikke udbetales dagpenge til et medlem, som udebliver fra en samtale eller aktivitet, som jobcenteret, en anden aktør eller arbejdsløshedskassen har indkaldt til. Dagpenge kan tidligst udbetales, når medlemmet har henvendt sig om udeblivelsen til den, der har indkaldt til samtalen eller aktiviteten.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet de nærmere regler for anvendelsen af bestemmelsen i stk. 1.

Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats:
§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik efter § 42 kan have en varighed, der udgør op til
1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,
2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 12,
3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 12, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og
4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-7, 11 og 13.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.
Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 2, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.
Stk. 4. Et tilbud om virksomhedspraktik i form af nytteindsats, jf. § 42 a, kan have en varighed på op til 13 uger.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Virksomhedspraktik igen og igen – kan det være rigtigt?

Indlægaf Rebecca Andersen » ons jul 02, 2014 9:01 am

Hej Aniri

Desværre er det ikke usædvanligt, at private jobaktører spekulerer i at anbringe ledige i en formålsløs virksomhedspraktik.
”Virksomheden skal hverken betale løn eller forsikring”, skriver det private jobfirma Hans Knudsen Instituttet, HKI, på hjemmesiden for at lokke firmaer til at tage imod virksomhedspraktikanter.
http://www.hki.dk/virksomhed_virksomhedspraktik/

Jobfirmaet har tydeligvis økonomiske interesser i at sende flest muligt ud i praktik.
Rebecca Andersen
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: ons apr 16, 2014 11:07 am


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron