Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

a-kasse "glemte" at give besked om ophør af dagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

a-kasse "glemte" at give besked om ophør af dagpenge

Indlægaf Rikke » fre jul 04, 2014 12:32 pm

Hej
Jeg har egentlig to spørgsmål:
Kan jeg få nogen form for kompensation for at min a-kasse "glemte" at orientere mig om at mine dagpenge var udløbet?
Der havde hidtid stået andre oplysninger om mine perioder på deres hjemmeside, så jeg havde i baghovedet at jeg havde dagpenge til engang i efteråret. I mandags får jeg det at vide og at jeg er overgået til arbejdsmarkedsydelse, hvilket jo er fint nok, bortset fra kravet om aktivering inden de første 4 uger. I mandags var der gået 3 uger af den tid. Så jeg har ikke haft en jordisk chance for at sætte mig ind i reglerne og forberede mig eller finde noget selv. Risikerer nu at komme ud og lave ufaglært arbejde 20 t/ugen i 13 uger helt uden for mit fagområde.

Det andet spørgsmål:
Må man beholde og drive sin selvstændige bibeskæftigelse under en 4 ugers virksomhedspraktik? Jobcentret siger jeg skal spørge a-kassen, og a-kassen siger jeg skal spørge jobcentret! Fik dog et lunkent ja fra a-kassen, men desværre i chat-funktionen, så jeg kunne ikke gemme det. Men skrev medarbejderens navn ned. Spørger fordi jeg håber, der måske er nogen her, der kender svaret.
På forhånd tak.
Rikke
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre jul 04, 2014 12:23 pm

Re: a-kasse "glemte" at give besked om ophør af dagpenge

Indlægaf Louise Schelde » lør jul 19, 2014 3:22 pm

Kære Rikke,

Jeg går ud fra der ligger en afgørelse fra A-kassen med opgørelse af periode og tidsperspekiv. I den forbindelse bør afgørelsen indeholde et alternativ til tidsperspektivet og konkrete løsningsforslag, nu hvor A-kassen har lavet en fejl. Såfremt det ikke er tilfældet har du mulighed for, at påpege det i en klage. Hvis du ikke allerede har modtaget en skriftlig afgørelse skal du anmode herom hurtigst mulig.

Når der er indgået aftale om bibeskæftigelse gælder betingelserne om rådighed fortsat i henhold til Lov om arbejdsløshedsforsikring § 62. Det vil sige, at der i praksis kan laves en aftale om aktiviteter/bl.a. virksomhedspraktik, og at denne etableres i kombination med bibeskæftigelse, med det formål at bringe dig hurtigst mulig til selvforsørgelse. Hvis aktiviterne ikke står i vejen for bibeskæftigelse eller omvendt, er der ikke noget i praksis, der tyder på, at det ene skal spænde ben for det andet.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: a-kasse "glemte" at give besked om ophør af dagpenge

Indlægaf Rikke » man jul 21, 2014 8:32 am

Kære Louise
Tak for dit svar.
Vh Rikke
Rikke
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: fre jul 04, 2014 12:23 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster