Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Jobcenter forhindre mig i at komme i praktik

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Jobcenter forhindre mig i at komme i praktik

Indlægaf Nicholas » man okt 20, 2014 2:18 pm

Hejsa!

Meget kort.
Jeg har fået en job muglighed hvor arbejdsgiver ønsker at jeg kommer i virksomhedspraktik 1 mdr. før ansættelse.
Nu har kommunen brugt 1 måned på sagsbehandlingen, jeg ved at sagsbehandleren har afvist godkendelsen (men ikke underrettet mig inu, her en uge senere)

Grunden til jobcenter Struer har afvist sagen, er en hel anden sag, hvor jeg er i gang med at klage.

Men mit spørgsmål er ganske simpelt:
har jeg som arbejdsløs borger ikke ret til erhvervspraktik?

Mvh. Nicholas
slet mig
Nicholas
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: man okt 20, 2014 2:09 pm

Re: Jobcenter forhindre mig i at komme i praktik

Indlægaf Louise Schelde » tirs okt 21, 2014 7:40 pm

Kære Nicholas,

Når du modtager dagpenge, er du omfattet af personkredsen i Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 2 stk. 1 nr. 1. (nr. 1)
Det betyder, at du kan få tilbud om virksomhedspraktik efter samme lovs § 42. Varighed for en virksomhedspraktik fremgår af samme lovs § 44. Jeg indsætter bestemmelserne nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 42. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, 11 og 14, og som enten har behov for en afklaring af beskæftigelsesmål, eller som på grund af mangelfulde faglige, sproglige eller sociale kompetencer kun vanskeligt kan opnå beskæftigelse på normale løn- og arbejdsvilkår eller med løntilskud, kan få tilbud om virksomhedspraktik på en offentlig eller privat virksomhed.
Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 6 og 7, kan få tilbud om virksomhedspraktik.
Stk. 3. Tilbuddet gives med henblik på at afdække eller optræne personens faglige, sociale eller sproglige kompetencer samt at afklare beskæftigelsesmål.
Stk. 4. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 12 og 13, kan få tilbud om virksomhedspraktik som led i en uddannelsesrettet indsats.

§ 44. Et tilbud om virksomhedspraktik efter § 42 kan have en varighed, der udgør op til
1) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 1,
2) 4 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 12,
3) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 2 og 12, hvis personen ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, og
4) 13 uger for personer, der er omfattet af § 2, nr. 3-7, 11, 13 og 14.

Stk. 2. For personer, der er omfattet af stk. 1, nr. 3 og 4, kan perioden efter en konkret vurdering forlænges op til 26 uger. Hvis personen herefter ud fra en konkret individuel vurdering har særligt behov for en længere periode, kan perioden forlænges yderligere.
Stk. 3. For personer, der er omfattet af § 2, nr. 4, og som har fået en jobplan efter § 28, stk. 2, kan varigheden fastsættes ud fra en konkret, individuel vurdering af det i jobplanen fastsatte behov for optræning.
Stk. 4. Et tilbud om virksomhedspraktik i form af nytteindsats, jf. § 42 a, kan have en varighed på op til 13 uger.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 1 gæst