Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

"Ligegyldig" virksomhedspraktik

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

"Ligegyldig" virksomhedspraktik

Indlægaf Garbos Holm » tirs mar 24, 2015 12:15 pm

For en måneds tid siden var jeg til møde på mit jobcenter.
Jeg har pt. været ledig i 1 år og 3 mdr.
Jeg snakkede rigtig meget med min sagsbehandler om at de indsatser vi/de nu skulle lave, skulle være ret målrettede. Eftersom jeg snart går ind i min sidste del af ledighedsperioden.

Min sagsbehandler kunne ikke rigtig komme med nogle forslag, man bad mig om at gå i tænkeboks.
Jeg har sendt hende et forslag om noget uddannelse eller et kursus. Har endnu ikke fået svar da hun er på ferie.

Men så blev jeg ringet op af en "arbejdsgiver" fra kommunen som ville indkalde mig til samtale. Det var et administrativt job (virksomhedspraktik) med mulighed for løntilskud.
Jeg sagde til hende jeg slet ingen erfaring har indenfor det administrative.
Fortalte at jeg søger inde for de kreative fag og arbejder med medier/web og grafisk arbejde. Jeg havde lidt svært ved at se at dette var aktuelt.
hun mente jeg skulle tænke i andre baner.

Og jeg har jo aldrig ville være noget inde for det administrative eller på kontor.
Kan ikke se hvordan dette skulle give mig et bedre cv.
Hun mente jeg skulle søge indenfor noget helt andet end det kreative. Og det er så der det undre mig at jeg skal til at opbygge et helt nyt cv / kompetancer indenfor et helt andet område end jeg ønsker at arbejde.

For mig virker det som en desperat handling om at få mig "i noget" men ikke noget holdbart.

Er der ikke noget lovgivning der imødekommer ens ønsker om fremtid?
(det er jo ikke fordi jeg søger indenfor et område hvor der kun er 100 jobs om året. Så kunne jeg måske forstå det)
Eller kan de bare være ligeglade?

Håber i kan hjælpe.
Garbos Holm
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tirs mar 24, 2015 12:00 pm

Re: "Ligegyldig" virksomhedspraktik

Indlægaf Louise Schelde » ons maj 20, 2015 11:58 am

Kære Garbos Holm,

Når man modtager dagpenge er det lovgivningsmæssigt besluttet, at man skal søge bredt i henhold til lov om arbejdsløshedsforsikring § 62. Jeg indsætter bestemmelsen nedenfor. Dine ønsker og behov bliver målrettet jobsøgningen i forhold til dit CV, men såfremt du tilbydes et job eller opkvalificering indenfor andre områder end dit primære område, vil det være en del af din rådighedsforpligtelse at sige ja, med mindre jobbet ikke anses for rimeligt eller realistisk.

Jeg vil anbefale, at du får forventningsafstemt dine beskæftigelsesmuligheder og mulige aktiviteter med din sagsbehandler. Helt konkret.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 62. Der kan kun udbetales dagpenge til et medlem, som står til rådighed for arbejdsmarkedet, jf. dog stk. 3. Det er en betingelse for at være til rådighed, at medlemmet
1) er aktivt arbejdssøgende,
2) kan og vil overtage arbejde med dags varsel,
3) kan og vil deltage i samtaler og aktiviteter i arbejdsløshedskassen,
4) kan og vil deltage i kontaktforløb, herunder i samtaler i jobcenteret og hos en anden aktør, og i aftalte aktiviteter og tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og
5) giver jobcenteret de oplysninger, som er nødvendige for, at medlemmet kan henvises til arbejde og gives tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 2. Dagpenge må ikke udbetales til et medlem,
1) som er sygt, jf. dog stk. 3, eller i øvrigt ude af stand til at påtage sig arbejde af normalt omfang,
2) som aftjener værnepligt eller unddrager sig denne,
3) som ved domstols- eller administrativ afgørelse er berøvet sin frihed, eller som unddrager sig frihedsberøvelse,
4) som forsørges på institution, eller
5) som af anden grund ikke står til rådighed for arbejdsmarkedet.

Stk. 3. Uanset stk. 2 kan der udbetales dagpenge under de første 14 dages sygdom til et medlem, som er tilmeldt som arbejdssøgende hos jobcenteret forud herfor, jf. § 57, stk. 4. Medlemmet skal melde sig syg hos arbejdsløshedskassen på første sygedag. Udbetaling er betinget af, at medlemmet ikke arbejder på nedsat tid og ville være berettiget til dagpenge, hvis medlemmet ikke var sygt. I perioden med sygdom skal medlemmet ikke være tilmeldt som arbejdssøgende hos jobcenteret efter § 57, stk. 4, og medlemmet skal ikke være aktivt arbejdssøgende eller stå til rådighed for arbejde eller en aktiv indsats efter stk. 1. Ydelsen udbetales for hele dage.
Stk. 4. Kriminalforsorgen skal underrette Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, hvis et medlem, der modtager dagpenge, undergives strafafsoning eller anden frihedsberøvende foranstaltning, herunder varetægtsfængsling, som følge af et strafbart forhold.
Stk. 5. Politiet eller kriminalforsorgen skal underrette Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering, når myndigheden får formodning om, at et medlem modtager dagpenge, hvis
1) medlemmet bevidst unddrager sig strafforfølgning her i landet i tilfælde, hvor
a) medlemmet er varetægtsfængslet,
b) politiet eftersøger medlemmet med henblik på varetægtsfængsling eller
c) der foreligger en varetægtsfængslingskendelse, eller
2) medlemmet bevidst unddrager sig straffuldbyrdelse her i landet i tilfælde, hvor medlemmet er idømt en ubetinget fængselsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse.

Stk. 6. Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering skal videregive underretninger, jf. stk. 4 og 5, til medlemmets arbejdsløshedskasse.
Stk. 7. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling med Beskæftigelsesrådet nærmere regler for anvendelsen af bestemmelserne i stk. 1-3. Der kan herunder fastsættes nærmere bestemmelser om
1) de betingelser, et medlem skal opfylde for at kunne anses for at stå til rådighed for arbejdsmarkedet,
2) medlemmets kontakt med arbejdsløshedskassen, jobcenteret og andre aktører i forbindelse med den aktive beskæftigelsespolitik
3) tab af dagpengeret som følge af manglende rådighed og generhvervelse af dagpengeret og
4) dagpengemæssige konsekvenser af medlemmets manglende sygemelding på første sygedag efter stk. 3, og i hvilke tilfælde dette ikke skal have dagpengemæssige konsekvenser, om registreringer i forbindelse med sygemeldingen og om afgrænsningen af arbejde på nedsat tid.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron