Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

hobby el virksomhed -

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

hobby el virksomhed -

Indlægaf Delia » tirs mar 03, 2015 9:16 am

Jeg er blevet noget forvirret!
-i 2006 rådførte jeg mig med min a-kasse om jeg måtte udstille billeder på kunstudstillinger. Jeg har gennem årene rådført mig med og informeret a-kassen om alt!
-Iflg. a-kassen er det altid 'med salg for øje' og blev betragtet som bierhverv.
-for at opnå bierhverv krævede a-kassen at jeg lod mig momsregistrere! (dette har jeg lige forstået IKKE er et krav)
-Jeg benyttede retten til bierhverv mellem 2006-11, opgav de timer jeg brugte på dagpengekortet, blev trukket i dagpenge, arbejde sideløbende fuldtid/deltid, betragtede det altid som hobby/bierhverv og opfyldte krav om rådighed osv. De de 78 uger var brugt, og jeg fik ultimatumet om selvstændig el. ophævning af virksomhed, gjorde jeg naturligvis det sidste, da det aldrig ville blive en fuldtidsbeskæftigelse. Jeg afhændende alt, men siden 2011 har jeg igen indkøbt materialer til min elskede HOBBY.
-jeg har skiftet mellem sæsonjob, syg og arbejdsløs.
-Jeg har været meget påpasselig med kun at udstille og evt. sælge mens jeg var i arbejde,-og det har virkelig været på 'lommepengeplan'! Har ikke været momsregistreret, ikke lavet noget skatteregnskab, ikke fratrukket udgifter, været til fuld rådighed og søgt alle jobs.
-Nu mener a-kassen at jeg aldrig ophørte med virksomheden i 2011, og er at betragte som selvstændig!???
Delia
 
Indlæg: 9
Tilmeldt: tirs mar 03, 2015 8:55 am

Re: hobby el virksomhed -

Indlægaf Louise Schelde » ons maj 20, 2015 12:03 pm

Kære Delia,

Du skal anmode om en konkret afgørelse fra din A-kasse, hvor de dokumenterer og beskriver hvorfor de mener, at der er tale om selvstændig virksomhed. Såfremt du ikke er enig i den skriftlige afgørelse kan du klage over afgørelsen.


De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster