Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ungesats

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ungesats

Indlægaf Helle10 » lør apr 18, 2015 7:06 pm

Hej,

Jeg har fået af vide af A-kassen, at jeg kun har krav på max. dagpengesats i 26 uger, da jeg er under 25 år, har været i job og har ingen uddannelse.

Jeg har 2 børn. Gælder det også forsørgere? Hvis ja, hvordan får jeg beregnet en ny sats? Hvis jeg kan få nogle timer hos min gamle arbejdsgiver, kan jeg så optjene en ny dagpengeret, hvis jeg gør det når jeg har rundet de 25 år om 7 måneder?

Jeg håber at finde et job inden da, men min mands løn og halv dagpengesats er ikke nok til 4 børn :-) (2 fælles+2bonus)

På forhånd tak for hjælpen,

mvh.,

Helle
Helle10
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: man jun 04, 2012 7:10 pm

Re: Ungesats

Indlægaf Louise Schelde » ons maj 20, 2015 12:24 pm

Kære Helle,

Reglerne omkring udbetaling af dagpenge til personer under 25 år fremgår af Lov om arbejdsløshedsforsikring § 52a. Jeg indsætter bestemmelsen nedenfor.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 52 a. Et medlem under 25 år har ret til dagpenge beregnet efter § 48, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 2-4.
Stk. 2. Et medlem, som ikke har gennemført en uddannelse, af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager dagpenge, der svarer til 50 pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, indtil medlemmet har haft 104 ugers sammenlagt ledighed. Det gælder dog ikke et fuldtidsforsikret medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har fået indberettet mindst 3.848 løntimer i henhold til lov om et indkomstregister eller i en tilsvarende periode har udøvet selvstændig virksomhed i væsentligt omfang, eller et deltidsforsikret medlem, der som lønmodtager inden for 3 år har fået indberettet mindst 2.565 løntimer i henhold til lov om et indkomstregister. Ved opgørelsen efter 2. pkt. finder § 53, stk. 3 og 4, tilsvarende anvendelse.
Stk. 3. Et medlem, som ikke har gennemført en uddannelse, af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 50 pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5.
Stk. 4. Et medlem, som har gennemført en uddannelse, af den i § 54 nævnte art, og som har haft 26 ugers sammenlagt ledighed, modtager ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats 82 pct. af højeste dagpenge, jf. §§ 47 og 70, jf. dog stk. 5.
Stk. 5. Ved deltagelse i tilbud efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som har en sammenhængende varighed på under 4 uger, modtager medlemmet dog dagpenge efter stk. 1.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron