Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Afrunding af timertal med g dage

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Afrunding af timertal med g dage

Indlægaf Sim » man okt 26, 2015 9:48 am

Min A kasse har trukket mig for G dage da jeg har haft 73,9 timers arbejde indenfor 4 uger. Er de berettiget til at runde timertallet op til nærmest heltal som så udløser G dages udbetaling? Det er efter aftale med min arbejdsgiver at jeg sluttede arbejde 6 minutter tidligere lige præcis for at undgå G dage da det er en forudsætning for at han kan tilbyde mig timer at han ikke skal udbetale G dage. Hvis min A Kasse godt må runde timertallet op hvad er det maksimal arbejdstimer man må arbejde uden at der skal betales G dage, 73,49?

Mvh.
Sim
Sim
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man okt 26, 2015 9:34 am

Re: Afrunding af timertal med g dage

Indlægaf Sim » man nov 02, 2015 8:34 pm

Det var så lidt skuffende jeg ikke fik et svar men nu har Akassen annulleret de to tilfælde dog uden forklaring. Den tredje tilfælde er en uge for de seneste 4 uger jeg arbejdede 73,9 timer men hvor jeg også holdt ferie. Tæller uger med ferie så med i de 74 timer?

Mvh.
Sim
Sim
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man okt 26, 2015 9:34 am

Re: Afrunding af timertal med g dage

Indlægaf Louise Schelde » tors nov 05, 2015 3:49 pm

Kære Sim,

A-kassen er som hovedregel ikke forpligtet til at betale arbejdsløshedsdagpenge de første 3 dage efter afskedigelse eller hjemsendelse fra arbejdet. Det er i stedet arbejdsgiveren, der skal betale en dagpengegodtgørelse - de såkaldte G-dage - de første 3 dage, ved helt eller delvis ledighed. Det skal dog bemærkes, at arbejdsgiver i 2015 og 2016 kun er forpligtet til at betale G-dage i de første 2 dage, såfremt ansættelsen har haft en varighed på under 3 måneder og man har kun ret til G-dage, hvis man er medlem af en A-kasse.

Der skal være tale om et antal faktiske arbejdstimer, hvis G-dage skal udløses. Sammenlagt skal der være tale om et antal faktiske timer, der svarer til fuld overenskomstmæssig arbejdstid i 2 uger (normalt 2 x 37 timer) hos samme arbejdsgiver - Og arbejdet skal ligge inden for de sidste 4 uger (28 dage) før arbejdsophøret.

Hvornår skal arbejdsgiver konkret udbetale G-Dage:
Arbejdsgiveren skal betale G-dage, hvis man som lønmodtager:
* bliver afskediget,
* bliver hjemsendt,
* ophører med en opgave- eller tidsbestemt ansættelse og lignende,
* sættes på arbejdsfordeling eller
* får nedsat sin arbejdstid.

En arbejdsgiveren skal dog ikke betale G-dage, hvis man selv siger op som lønmodtager.

Hvor meget skal arbejdsgiveren betale?
En hel G-dag svarer til den maksimale dagpengesats. Hvis man som lønmodtager har ret til G-dage for en halv dag, er beløbet halvdelen af den maksimale dagpengesats. Satserne i 2015 er 827 kr. for en hel G-dag og 414 kr. for en halv G-dag - og betaling for en G-dag beskattes som A-indkomst. Det skal bemærkes, at der ikke bliver beregnet feriegodtgørelse, trukket arbejdsmarkedsbidrag eller ATP af betalingen for en G-dag.

Såfremt du ikke har haft det faktiske timeantal, kan arbejdsgiver ikke pålægges at betale G-dage.

Jeg indsætter her link til en håndbog om G-dage, som er udarbejdet af Center for klager om Arbejdsløshedsforsikring. Den giver et meget godt overblik og eksempler, hvis du eller andre har lyst til at læse med.

http://www.ckaask.dk/

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Afrunding af timertal med g dage

Indlægaf Sim » lør nov 07, 2015 9:49 am

Hej Louise.

Tak for svaret. Når der står "antal faktiske arbejdstimer" vil jeg mene at der skal regnes med 73,9 timer og ikke en afrundet tal på 74. Jeg vil også mene at ferie ikke er "faktiske arbejdstimer" og derfor ikke skal regnes med. Det vil så betyde at hvis man umiddelbart efter arbejdsopholdet tage et par uger plus en dags ferie så skal arbejdsgiveren heller ikke betale G dage med en normal arbejdes uge på 37 timer. Er du enig?

Sim

PS. Url'en på din link er til en fil på harddisken på din PC og ikke på nettet!
Sim
 
Indlæg: 6
Tilmeldt: man okt 26, 2015 9:34 am

Re: Afrunding af timertal med g dage

Indlægaf Louise Schelde » lør nov 07, 2015 10:35 am

Kære Sim,

Faktiske timer er faktiske timer. Det vil sige det antal timer du konkret opgiver. Vi kan ikke gå nærmere ind i beregning af timer og opgørelsesperiode i din sag, da det vil kræve en konkret opgørelse af timer og periode i den forbindelse - herunder hovedregel og undtagelser for opgørelsesperiode.

Det skal bemærkes, at sociale-rettigheder er vejledende - og vi har ikke kompetence til afgørelser. I din situation er det udelukkende arbejdsløshedskassen der har afgørelseskompetence. Af hensyn til retssikkerhed og professionalisme forholder vi os udelukkende til rådgivning af vejledende karakter, da vi ikke ligger inde med sagsdokumenter fra dig eller andre brugere her på siden. Såfremt du ønsker advokatbistand og dermed konkret gennemgang af dine sagsdokumenter frem mod en afgørelse fra relevante myndigheder kan der henvises til BACH-Advokater, som vi samarbejder med.

Tak for din rettelse vedrørende linket. Det skulle nu være rettet og pjecen kan søges under g-dage.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron