Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ønsker at tage en uddannelse

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ønsker at tage en uddannelse

Indlægaf Green » man apr 25, 2016 7:48 am

Hej derude

Jeg er 40 år gammel. Er blevet ledig på 7 mdr. Jeg er uddannet byggetekniker i udlandet. (Tyrkiet) men kan ikke bruge min uddannelse i Dk. Desværre. Jeg har ikke råd til at tage en uddannelse på SU.
Er der mulighed for, at tage en uddannelse på dagpenge?
Eller med en form for uddannelses støtte?

Synes det er meget frusterende. Jeg ønsker at blive fagligt uddannet men grundet økonomi kan det ikke lade sig gøre. Men som ufaglært er det bare svært at finde noget arbejde.

Nogen med samme erfaring/ situation?
Eller bare gode råd

På forhånd tak
Green
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn apr 24, 2016 9:15 pm

Re: Ønsker at tage en uddannelse

Indlægaf Louise Schelde » tors apr 28, 2016 8:20 am

Kære Green,

Du kan drøfte mulighederne for uddannelse med din A-kasse jf. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 26a. Derudover er der mulighed for særlige forløb og eventuelle uddannelsesforløb, praktik og løntilskud efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats Kapitel 10-12. Disse muligheder drøftes med dit jobcenter.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 26 a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, kan i op til 6 uger deltage i et jobrettet kursus eller et jobrettet uddannelsesforløb, der fremgår af en positivliste, jf. stk. 8. Retten gælder for
1) personer, der ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles med en erhvervsuddannelse, og
2) personer, der ikke har en videregående uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger en uddannelse på erhvervsakademiniveau, og som samtidig har en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles med en erhvervsuddannelse.