Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Ønsker at tage en uddannelse

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Ønsker at tage en uddannelse

Indlægaf Green » man apr 25, 2016 7:48 am

Hej derude

Jeg er 40 år gammel. Er blevet ledig på 7 mdr. Jeg er uddannet byggetekniker i udlandet. (Tyrkiet) men kan ikke bruge min uddannelse i Dk. Desværre. Jeg har ikke råd til at tage en uddannelse på SU.
Er der mulighed for, at tage en uddannelse på dagpenge?
Eller med en form for uddannelses støtte?

Synes det er meget frusterende. Jeg ønsker at blive fagligt uddannet men grundet økonomi kan det ikke lade sig gøre. Men som ufaglært er det bare svært at finde noget arbejde.

Nogen med samme erfaring/ situation?
Eller bare gode råd

På forhånd tak
Green
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn apr 24, 2016 9:15 pm

Re: Ønsker at tage en uddannelse

Indlægaf Louise Schelde » tors apr 28, 2016 8:20 am

Kære Green,

Du kan drøfte mulighederne for uddannelse med din A-kasse jf. Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 26a. Derudover er der mulighed for særlige forløb og eventuelle uddannelsesforløb, praktik og løntilskud efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats Kapitel 10-12. Disse muligheder drøftes med dit jobcenter.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen

§ 26 a. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1, kan i op til 6 uger deltage i et jobrettet kursus eller et jobrettet uddannelsesforløb, der fremgår af en positivliste, jf. stk. 8. Retten gælder for
1) personer, der ikke har en erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles med en erhvervsuddannelse, og
2) personer, der ikke har en videregående uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed overstiger en uddannelse på erhvervsakademiniveau, og som samtidig har en erhvervsuddannelse eller anden uddannelse, der kan sidestilles med en erhvervsuddannelse.

Stk. 2. Uddannelsen skal være afsluttet inden for de første 9 måneders sammenlagt ledighed for personer, der er fyldt 25 år, og inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer, der ikke er fyldt 25 år.
Stk. 3. Personen skal ved første jobsamtale efter § 19 have vejledning i jobcenteret om valg af uddannelse efter positivlisten i stk. 8, hvis personen efterspørger det. Hvis personen over for jobcenteret tilkendegiver ønske om at benytte retten forud for første jobsamtale og efter cv-samtalen i arbejdsløshedskassen, jf. § 14, skal personen hurtigst muligt og senest 1 uge efter tilkendegivelsen til en samtale i jobcenteret om vejledning om valg af jobrettet uddannelse.
Stk. 4. Uanset stk. 3 kan en person, der er omfattet af stk. 1, og har påbegyndt en uddannelse i en opsigelsesperiode, ved ledighedens indtræden fortsætte med uddannelsen som jobrettet uddannelse i op til 6 uger fra første ledighedsdag, forudsat at uddannelsen kan tages som jobrettet uddannelse.
Stk. 5. Kursusprisen for videregående uddannelser på positivlisten, jf. stk. 8, må ikke overstige et prisloft på 151.234,50 kr. eksklusive moms pr. årselev svarende til 3.780,86 kr. pr. fuldtidsuge (2015-niveau). Prisloftet reguleres en gang årligt den 1. januar med satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Stk. 6. Under deltagelse i jobrettet uddannelse modtager personen dagpenge efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 7. Arbejdsløshedskasserne træffer afgørelse om, hvorvidt betingelserne for at få uddannelse efter dette kapitel er opfyldt.
Stk. 8. Beskæftigelsesministeriet udarbejder en landsdækkende positivliste med inddragelse af Undervisningsministeriet og Uddannelses- og Forskningsministeriet og efter høring af Rådet for Voksen- og Efteruddannelse (VEU-rådet), Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser og Beskæftigelsesrådet. Den landsdækkende positivliste afgrænser, hvilke kurser og uddannelsesforløb det er muligt at deltage i.
Stk. 9. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om jobrettet uddannelse for ledige, administration af ordningen, dækning af deltagerbetaling, betaling af kost og logi samt befordringsgodtgørelse under deltagelse i uddannelse.
Stk. 10. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at rådighedsforpligtelsen efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. kan fraviges for personer i jobrettet uddannelse efter dette kapitel.
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm

Re: Ønsker at tage en uddannelse

Indlægaf Green » tirs maj 03, 2016 9:04 am

Hej Louise

Mange tak for dit svar.

Jeg har for første dagen nævnt både overfor jobcentret og A-kassen om mit ønske vedr. uddannelse. Både iforhold til min nuværende uddannelse. Så jeg kunne komme til at bruge min uddannelse i DK eller komme i praktik indenfor min egen branche. Eller også få en ny uddannelse. Men har kun fået at vide jeg ikke kan gennemfører en uddannelse indenfor min dagpenge periode. Og at det er urealistisk med min nuværende uddannelse at komme i praktik. Fordi de mener jeg ikke kan bruges.

Og hvis jeg ønsker at tage en uddannelse bliver det med SU. Hvilket desværre er umuligt rent økonomisk i vores familie.

Føler mig virkelig stresset og hjælpeløs :(
Green
 
Indlæg: 2
Tilmeldt: søn apr 24, 2016 9:15 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster