Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Kontantydelse

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Kontantydelse

Indlægaf HanneS » man aug 01, 2016 8:44 am

Pr. 7. august ophører min ret til dagpenge. Jeg har i a-kassen og jobcentret fået at vide, at jeg herefter kan ansøge om kontantydelse, som ikke er formuebestemt ligesom kontanthjælpen.
Jeg har skrevet til kommunen om, hvordan jeg gør, og har fået at vide, at jeg først skal søge om kontanthjælp. Hvis jeg får afslag på kontanthjælp, kan jeg søge om kontantydelse.

Det virker lidt selvmodsigende. Jeg skal altså først søge kontanthjælp, hvor de så skal gennemgå min økonomi for at se, om jeg har ret til kontanthjælp. Hvis jeg får afslag pga. formue og økonomi, kan jeg søge kontantydelse, som ikke er formuebestemt.

Nu går min bekymring på følgende: Hvis jeg får afslag på at få kontanthjælp grundet formue (jeg har et hus, men er teknisk insolvent, men det ved kommunen jo først, hvis jeg ikke kan få lån i huset), hvad så når mit ret til kontantydelse ophører om et halvt år? Så kan jeg jo stadig ikke få kontanthjælp.
Hvis jeg får bevilget kontanthjælp, får jeg så vidt jeg kan se en lavere ydelse end på kontantydelse, som (så vidt jeg har kunnet læse mig til) er 60-80 % af højeste dagpengesats.
Så retten til 1/2 år med kontantydelse er altså i virkeligheden ikke nogen ret, eller har jeg misforstået det hele?

Jeg er 64 år og har fået afslag på samtlige jobansøgninger, hvilket jeg ikke regner med ændrer sig i det kommende år, inden jeg kan få folkepension.
HanneS
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn sep 28, 2014 5:49 pm

Re: Kontantydelse

Indlægaf Juristen » søn aug 14, 2016 6:05 pm

Kontantydelse er en ydelse som man kan få, hvis man har mistet retten til ydelser fra a-kassen og ikke har ret til fuld kontanthjælp.

Da en forudsætning for at få kontantydelse er, at man ikke kan modtage fuld kontanthjælp, skal man søge kontanthjælp. Først skal kommunen tage stilling til om man er berettiget til fuld kontanthjælp og er man ikke det - fx på grund af ægtefælles indtægter eller egen eller ægtefælles formue - kan kommunen udbetale kontantydelse, hvis man har ret til det. Der skal normalt ikke ansøges om kontantydelse.

Det er sagsbehandler i Jobcentret som skal undersøge om man kan være berettiget til kontantydelse i samarbejde med a-kassen. Det afhænger af hvor længe man har modtaget a-dagpenge og arbejdsmarkedsydelse. Hvis man har ret til kontantydelse, opstår denne ret først hvis man ansøger jobcentret om et aktivt tilbud, fx praktik.

Betingelserne for at modtage kontanthjælp er, at man ikke har anden forsørgelse. Anden forsørgelse kan være egne indtægter, ægtefælles indtægter eller egen eller ægtefælles formue.

Ved vurdering af om man har formue, indgår også friværdi i ejendomme. Har man friværdi i den bolig man bebor tæller friværdien dog kun som formue, hvis man kan optage lån i huset. Kan man ikke optage lån i sit hus ses der bort fra evt. friværdi.

Satsen for kontantydelse er den samme som for kontanthjælp for personer der er fyldt 30 år. Forskellen er, at den er uafhængig af ægtefælles indtægt og formue og af egen formue.

Så vidt jeg kan se af det du har skrevet behøver du ikke at bekymre dig ;)
Juristen
 
Indlæg: 5
Tilmeldt: søn aug 14, 2016 4:01 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster