Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Selvstændig i fleksjob - barsel, hvad så...?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Selvstændig i fleksjob - barsel, hvad så...?

Indlægaf Vanilla » tors feb 16, 2012 8:44 am

Hejsa :-)

Måske nogen i dette forum kan hjælpe mig med en afklaring.
Jeg har pga. en kronisk kræftsygdom (som jeg håber at kunne leve med i mange år) fået fleksjob i egen virksomhed. Der er to medarbejdere foruden mig, og da jeg skulle have fastsat min løn, blev det uden velsignelse fra HK, fordi jeg som selvstændig med ansatte ikke kunne omfattes af lønmodtageres overenskomst... Det betød, at jeg ikke kunne få pensionstilskud mv., og at jeg følgelig heller ikke er dækket af de øvrige overenskomstmæssige bestemmelser.

Nu vil skæbnen, at min mand og jeg venter barn. Det var bestemt ikke planlagt, men vi har besluttet os for at hilse graviditeten velkommen og glæde os :-)

Når jeg skriver her, er det fordi, jeg ikke kan finde barselsreglerne for fleksjobbere i egen virksomhed nogle steder... Jeg har skrevet til Arbejdsmarkedsstyrelsen et par gange, men de er ikke vendt tilbage endnu, og lokalt har jeg fået forskellige svar...
Hvis jeg som selvstændig bliver sygemeldt, fortsætter mit fleksjobtilskud samtidig med, at jeg modtager sygedagpenge. Er det lige sådan med barselsdagpenge?

Det er vigtigt for mig at vide, da jeg ønsker at ansætte en anden i mit sted i et barselsvikariat, HVIS mit fleksjobtilskud fortsat kommer, mens jeg barsler. Ellers er jeg ikke sikker på at have råd...

Er der nogen, der ved, hvor jeg kan finde reglerne? Har virkelig søgt ihærdigt online!

Tusinde tak for jeres tid :-)

Mange hilsner
Vanilla
Vanilla
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: tors feb 16, 2012 8:32 am

Re: Selvstændig i fleksjob - barsel, hvad så...?

Indlægaf Louise Schelde » fre feb 24, 2012 6:11 pm

Kære Vanilla,

Medarbejdere i fleksjob er omfattet af lovgivningen for lønmodtagere.
Da du er ansat i fleksjob i egen virksomhed, har du ret til sygedagpenge ved sygdom eller barsel. Derudover ferie efter ferielovens regler og arbejdsskadeforsikring.

Du skal aftale med Ydelsescentret i din bopælskommune, hvornår barselsperioden skal registreres. Dette alt afhængig af din terminsdato. Barselsrefusion kan søges fra første fraværsdag til barselsperioden.

Håber det var svar nok.

De bedste hilsner fra
Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron