Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

Medhold i klage // Ikke længere medlem?

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

Medhold i klage // Ikke længere medlem?

Indlægaf abrikosvand » ons apr 12, 2017 7:30 pm

Hej med jer.

Lang historie (lidt) kort: Helt tilbage i september søgte jeg om (supplerende) dagpenge, efter jeg valgte at stoppe på min uddannelse. A-kassens vejledning var her, at jeg havde ret til dagpenge og jeg derfor trygt kunne afmelde mig mit studie.

Siden blev min ansøgning afslået, grundet problemer med mit medlemsskab, hvor jeg på et tidspunkt var blevet slettet, efterfølgende for sent meldt ind igen og derfor mistede min optjente ret. Jeg klagede siden hen, da det efter min overbevisning skyldtes en fejl. Den klage blev af A-kassen afvist og dermed røg klagen videre til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering. Her mere end 6 måneder senere har de givet mig medhold i klagen, og konstateret at mit medlemsskab var i orden.

Jeg har derfor siden september fejlagtigt tilhørt kontanthjælpssystemet, og modtaget supplerende kontanthjælp ved siden af mit deltidsarbejde. Da jeg grundet A-kassens afslag blev sendt på kontanthjælp, havde jeg ikke mulighed for fortsat at betale de mere end 500 kr. i kontingent hos A-kassen - især med tanke på, at jeg jo alligevel ikke optjente ret til dagpenge, når jeg kun arbejdede deltid. Derfor bliver jeg meldt ud i December.

Nu hvor Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering så har givet mig medhold, er jeg rigtigt meget i tvivl om hvordan jeg nu er stillet, i forhold til muligheden for at se nogle af de dagpenge jeg i sin tid faktisk var berettiget til. Har jeg mulighed for at få dette bagudbetalt, mod en tilbagebetaling af modtaget kontanthjælp? Har det noget at sige, at jeg blev meldt ud i December? Dette skyldtes jo A-kassens eget fejlagtige afslag, og de kan vel næppe forvente at jeg fortsat kunne/ville betale kontingent, når jeg A) var på kontanthjælp og dermed presset økonomisk og B) når jeg alligevel ikke optjente noget ved at indbetale det.

Jeg håber I forstår min problematik og at der er noget hjælp at hente :)
abrikosvand
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: ons apr 12, 2017 7:13 pm

Re: Medhold i klage // Ikke længere medlem?

Indlægaf Louise Schelde » ons apr 19, 2017 4:44 pm

Kære Abrikosvand,

Når du har fået medhold i din klage, skulle det meget gerne fremgå hvori det konkrete medhold foreligger? Såfremt der kun er taget stilling til godkendelse af medlemsskab, vil jeg anbefale dig, at kontakte A-kassen med det formål, at få genoptaget dit medlemsskab med tilbagevirkende kraft, om muligt.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederiksen
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til dagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster

cron