Følg Sociale-Rettigheder på Facebook og hold dig opdateret
Seneste indlæg på forum

spørgsmål til yderligere forlængelse af sygedagpenge

Her stiller du spørgsmål til din situation og får et vejledende juridisk svar.

spørgsmål til yderligere forlængelse af sygedagpenge

Indlægaf vinni » lør jun 23, 2018 11:59 am

Hej
Jeg har en forstuvet nakke/piskesmældskade og er sygemeldt.
Mine sygedagpenge blev forlænget 31. januar og i brevet fra kommunen står, at de er forlænget op til 134 uger. I henholdt til paragraf 27, punkt 3.
Nu sætter kommunen spørgsmålstegn ved om jeg fortsat kan få sygedagpengene forlænget, da min læge i december 2017 skrev i min journal, at jeg formentlig ville være rask i maj/juni 2018. (kom ud for en ulykke 25. juni 2017).
Jeg er imidlertid ikke blevet rask, går til fysioterapeut endnu, og min læge har skrevet, at det er uvist, hvornår jeg bliver rask. Det reagerer sagsbehandleren på.
Min sagsbehandler taler om, at jeg måske ikke opfylder betingelserne mere for forlængelsen af sygedagpengene, så jeg måske skal have ressourceydelse. Dette i henhold til lægens udtalelse.

Jeg selv mener, at jeg forhåbentligt er rask inden for det næste års tid, at jeg fortsat har behov for behandling af fysioterapeut og på nuværende tidspunkt kan arbejde 12 timer om ugen, og at de 12 timer vil være, hvad jeg kan klare de næste måneder.
Jeg vil nødig over på ressourceydelse, kan jeg tvinges til ressourceydelse, når jeg fortsat går til behandling hos fysioterapeut, og hvis jeg kan få lægen til at omformulere, at hun mener, jeg er rask inden for det næste år?
Ved alle ikke, at en piskesmældsskade/forstuvet nakke kan tage flere år at komme sig over? Jeg håber, stadig at blive rask og hvis jeg ikke gør må jeg og kommunen finde ud af, hvad jeg så gør, men indtil det er helt sikkert at nu bliver jeg ikke rask, er jeg så ikke berettiget til sygedagpenge?

Jeg vil meget gerne være tilknyttet arbejdsmarkedet, mens jeg forsøger at blive rask, er der andre muligheder end de 13 ugers praktik?
Jobkonsulenten taler om at forlænge praktikken, er det eneste mulighed?

Er der andre krav, jeg skal være opmærksom på?
mvh Vinni
vinni
 
Indlæg: 1
Tilmeldt: lør jun 23, 2018 11:09 am

Re: spørgsmål til yderligere forlængelse af sygedagpenge

Indlægaf Louise Schelde » tors jul 05, 2018 8:20 pm

Kære Vinni,

I forbindelse med udbetaling af sygedagpenge har kommunen en løbende opfølgningsforpligtelse. Når der forelænges efter § 27, stk 1 nr 3 foregår det på baggrund af en lægefaglig vurdering, hvor lægen er meget specifik omkring forventet raskmeldingsdato/tidsperiode. Såfremt raskmelding forventes indenfor 134 uger, vil der kunne forlænges under forudsætning af fortsat uarbejdsdygtighed.

Efter forlængelse foregår den løbende opfølgning, hvor kommunen skal forholde sig til din situation og eventuelle ændringer. Såfremt der er væsentlige ændringer i forhold til forlængeslesbestemmelsen skal kommunen vurdere om du opfylder andre forlængelsesbestemmelser i § 27 - eller om du er omfattet af en situation der medfører visitering til fx jobafklaringsforløb eller andet forsørgelsesgrundlag. Kommunen skal ligeledes vurdere på rimeligheden for rådighed, helt- eller delvis raskmelding alt afhængig af din situation.

De bedste hilsner

Louise Schelde Frederisken
Louise Schelde
 
Indlæg: 2087
Tilmeldt: ons jun 15, 2011 5:24 pm


Tilbage til Juridisk forum til sygedagpenge

Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen tilmeldte og 0 gæster